Fortsätt till huvudinnehåll

100 000 kr i utdelningar!

100 000 kr i utdelningar!  

Idag fick jag in utdelningar från bland annat Pepsi Co och SLR Investment Corp på sammanlagt totalt knappt 200 kr och det gjorde att jag nu har nått upp i över 100 000 kr i utdelningar! :) Det firar jag med att....såklart fortsätta återinvestera utdelningen i ännu fler utdelningsaktier som i framtiden kan generera ännu mer utdelningsinkomster så att jag kan nå mitt nästa utdelningsmål som jag skriver om nedan! 

100 000 kr i utdelningar. Tack vare en renodlad utdelningsstrategi. Fyra faktorer ha bidragit till ökad utdelning. Hög sparkvot är en viktig del.
Utdelningen på 100 000 kr inkluderar dock även utdelningen från åren innan jag gick över till min utdelningsstrategi 2021. Utdelning jag fått sedan jag började med min renodlade utdelningsstrategi för två år sedan är ungefär 77 000 kr, alltså den stora majoriteten av de 100 000 kr i utdelningar jag fått genom åren. Som jämförelse fick jag 1 230 kr i utdelning 2020, alltså året innan jag började fokusera på utdelningsaktier. Egentligen är det som att jämföra äpple och päron, men det motiverar mig mycket att se utdelningsökningen. För några dagar sedan, den 3:e januari 2023, kom årets första utdelningar vilka landade på 1 111 kr. Redan den 4:e januari i år hade jag fått mer utdelningar än under hela 2020.   




Jag började fokusera på utdelningsaktier i början av 2021. Främst fokuserar jag på aktier med lite högre direktavkastning. För mer information kring hur jag tänker gällande min strategi går att läsa här.  

Jag har delat upp de drygt 400 bolag jag har på bevakning i 16 olika kategorier. Dessa delar jag in i två huvudkategorier av utdelningsaktier. Detta syns i bilden nedan. Det är främst aktier i den vänstra huvudkategorin av aktier jag fokuserar på i min utdelningsportfölj. Där återfinns aktier med högre direktavkastning, men såklart till priset av låg eller till och med ingen utdelningstillväxt. Alla strategier har många risker och jag kommer inom kort skriva om riskerna med den här typen av utdelningsstrategi. 

InkomstInvesterarens 16 kategorier av utdelningsaktier. Aktier med hög direktavkastning och låg utdelningstillväst. Aktier med låg direktavkastning och hög utdelningstillväxt.
InkomstInvesterarens högst ovetenskapliga uppdelning av utdelningsaktier på 16 kategorier av utdelningsaktier för att enklare få en överblick och hänga med i svängarna

I början när jag insåg att det faktiskt fanns en ganska stor mängd utdelningsaktier som delar ut månadsvis valde jag att lägga in dem i en egen kategori. Kategorin Månadsutdelare sticker såklart ut lite, eftersom det inte är en bransch på samma sätt som de andra kategorierna. De aktier som återfinns där passar var och en även in i någon av de andra kategorierna. Samtidigt kan det återfinnas någon månadsutdelare i exempelvis kategorin REIT. Här finns ett inlägg där jag skriver om utdelningsfrekvensen med några exempel på aktier inom respektive utdelningsfrekvens.  

Mina 10 största aktieutdelare 

Om jag studerar vilka 10 aktier som har bidragit med mest utdelning till de 100 000 kr återfinns dessa: 
  • Telia Company - (Teleoperatör)
  • Swedbank A - (Bank, Finans, Försäkring)
  • Castellum - (Fastighetsbolag)
  • Hennes & Mauritz B - (Konsument Cyklisk)
  • Realty Income Corp - (REIT)
  • Clas Ohlson B - (Konsument Cyklisk)
  • Nordea Bank Abp - (Bank, Finans, Försäkring)
  • Main Street Capital Corp - (BDC)
  • Global Dividend Growth Split Corp - (Split Share)
  • Ares Capital Corp - (BDC)

Jag har en väldiversiferad portfölj, eftersom den består av ett hundratal bolag. Som synes är det en ganska bred blandning av bolag som bidragit mest till min utdelning. Ingen enskild kategori av de 16 ovan står för en alldeles för stor del av min utdelning. De här 10 största utdelarna står bara för ca 19 % av mina totala utdelningar. Värt att notera är att Castellum, som bekant, har valt att slopa sin utdelning för 2023. 

De fem aktierna som delade ut mest pengar till min portfölj under 2022 går att läsa i min sammanfattning av Mitt utdelningsår 2022.

Nästa utdelningsmål

Det känns såklart lite fel att räkna med utdelningen från åren innan jag började fokusera på utdelningsaktier. Som jag nämnde i inledningen har jag sedan starten av min utdelningsstrategi för två år sedan fått in ungefär 77 000 kr i utdelningar. 2021 fick jag ungefär 14 000 kr i utdelningar, 2022 ungefär 60 000 kr i utdelningar och under den tio första dagarna i januari 2023 har hittills drygt 3 000 kr kommit in

Om utdelningarna fortsätter att komma in kommer det inte ta allt för många månader att komma upp i 26 000 kr i utdelningar under 2023, vilket är det som krävs för att nå 100 000 kr sedan januari 2021. Löpande månadsuppdateringar finns att läsa här. Förra året nådde jag 26 000 kr i utdelningar i mitten av juni. Utdelningen i år bör dock öka tack vare dessa fyra faktorer: 

Utdelningen sedan januari 2021 har ökat tack vare dessa fyra faktorer: 
  • Investerat en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investerat en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvesterat utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj

Samtidigt var utdelningen under 2022 lite "dopad" på grund av den kraftigt stärkta dollarn, både den amerikanska och kanadensiska. Eftersom dessa båda valutor har sjunkit lite senaste månaderna kommer det såklart minska utdelningen till viss del. Hur valutorna rör sig under 2023 återstår att se. Rimligen kommer vi se fler sänkta och kanske slopade utdelningar. Kommande period med årsrapporterna kommer vara väldigt intressant för att ta del av bolagens utdelningsförslag. 


OBS! Inget av ovanstående är några rekommendationer. Aktier kan både öka och MINSKA i värde. Utdelningar är ALDRIG garanterade. Gör alltid din egen analys!


/InkomstInvesteraren 



Kommentarer

  1. Hej
    Kör du en ren utdelningsstrategi?
    Själv kör jag en blandad där högutdelarna ( preffar,enfast o dyl) göder
    mina kärninnehav typ AZ,Investor,Industrivärden,SEB o Xact Norden Högutdelande.
    // Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jojje och tack för din kommentar!

      När det gäller aktier kör jag en ren utdelningsstrategi. Majoriteten av mina innehav är aktier med lite högre utdelning (se den vänstra delen i bilden längst upp till höger för vilka kategorier av aktier jag främst syftar på med högutdelare), men jag har även en hel del aktier med lägre direktavkastning och istället högre utdelningstillväxt. Utdelningarna återinvesterar jag löpande i de aktier i mina bevakningslistor som känns köpvärda just då. Så det kan vara antingen i högutdelare eller i aktier med lägre direktavkastning.

      Kul att du också har många utdelningsaktier i din portfölj!

      Har även ett mindre månadssparande i ett antal fonder inom teknik, småbolag, microcap-bolag och lite emerging markets som jag egentligen knappt tänker på, det ser jag som en VÄLDIGT långsiktig fondportfölj.

      /InkomstInvesteraren

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)