Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningar i januari 2023 - STARK utdelningsstart på året!

Utdelningar i januari 2023 - stark utdelningsstart på året! 


Utdelningen i InkomstInvesterarens utdelningsportfölj har sedan januari 2021 främst ökat tack vare dessa fyra faktorer: 

  • Investerat en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investerat en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvesterat utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj

Utdelningar i januari 2023 - näst bästa utdelningsmånaden hittills!

Under januari 2023 fick jag in 7 843 kr i utdelningar (brutto). Utdelningen för januari 2022 var 3 173 kr (brutto). Det innebär en ökning med 147 % jämfört med januari 2022! Utdelningen på 7 843 kr innebär att det var det näst högsta beloppet jag fått i utdelning en enskild månad under de två åren jag fokuserat på en renodlad utdelningsstrategi. Endast rekordmånaden oktober 2022 slår det. Dollarkursen, både amerikanska och kanadensiska, har sjunkit lite från toppen, men från januari 2022 till januari 2023 har exempelvis den amerikanska dollarna stigit med drygt 10 % och den kanadensiska dollarn med drygt 5 %. Eftersom majoriteten av mina utdelningsaktier är utländska, då främst amerikanska och kanadensiska, är även det en bidragande orsak till den ökade utdelningen. 

I januari 2021, vilket var precis innan jag övergick till min renodlade utdelningsstrategi med fokus på aktier med lite högre direktavkastning, fick jag 26 kr i utdelning. Det betyder att utdelningen har ökat med över 30 000 % på två år, även om just det blir en väldigt orättvis jämförelse. :) 


Justerad utdelningstillväxt 

För att göra jämförelsen mellan januari 2023 och januari 2022 mer representativ kan vi räkna ut den justerade utdelningstillväxten där jag tar hänsyn till följande faktorer: 
  • Valutajustera utdelningarna i januari 2022 med +7 %
  • Utdelningen från Castellum delades ut i januari 2023 men i december 2021
  • Clas Ohlson betalade ut en extrautdelning i januari 2023
Utdelningen i januari 2022 omräknat till ungefärliga valutakurser i januari 2023 ger 3 395 kr i utdelningar. Utdelningen i januari 2023 minus extrautdelningen från Clas Ohlson och utdelningen från Castellum blir 7 315 kr. Det betyder att den justerade utdelningstillväxten blir 115 % - alltså fortfarande mer än en fördubbling! 

En intressant jämförelse är att den summa jag fått i utdelningar under januari 2023 tog det nästan 3 månader att få 2022 och mer än 9 månader att få 2021. Den berömda utdelningssnöbollen har satts i rullning - vilket kraftigt ökar motivationen! 

I inlägget där jag sammanfattar utdelningen för hela 2022 går det bland annat att läsa att 2022 års utdelningar landade på knappt 60 000 kr, alltså knappt 5 000 kr/månad, vilket är ungefär hälften av mitt kortsiktiga mål som är att min utdelningsportfölj ska generera 10 000 kr/månad i utdelningsinkomst. 

112 % av mina fasta månadskostnader täcks av utdelningen

Januari månads utdelningar på 7 843 kr motsvarar 78 % av mitt kortsiktiga utdelningsmål som är att min utdelningsportfölj ska generera 10 000 kr/månad i snitt i utdelningar. Det är även intressant att se hur många samt hur stor del av januari månads fasta kostnader på 6 955 kr som täcks av januari månads utdelning. Även om jag självklart återinvesterar utdelningen är det intressant att se vad januari månads utdelning i teorin hade kunnat betala för räkningar. I tabellen nedan har jag INTE med amortering, mat eller nöjen/sällanköp och liknande, vilket betyder att jag självklart gör av med ett antal tusenlappar ytterligare varje månad utöver nedan. Av kostnaderna i tabellen täcker  utdelningen på 7 843kr i januari 2023 alltså 112 % av de fasta kostnaderna i kronor räknat eller 18 av 18 av dem om man istället räknar i antal och samtidigt har jag 888 kr över till annat. 


Månadskostnader ackumulerat under januari 2023. Grönt = månadens utdelningar täcker hela kostnaden. Gult = månadens utdelningar täcker kostnaden devlvis. Rött = månadens utdelningar täcker inte kostnaden. 

Största utdelarna i min portfölj under januari 2023

De fem aktierna som gav mig mest i utdelning under januari 2023 var följande: 
Utdelningarna från dessa fem bolag stod för 20 % av mina totala utdelningar under januari. Jag har en väldigt diversifierad utdelningsportfölj med aktier i samtliga av mina 16 kategorier av utdelningsaktier, vilka går att se i bilden längst uppe till höger. 

Portföljutveckling januari 2023

Mitt fokus som inkomstinvesterare är utdelningarna, men självklart är portföljutvecklingen också intressant att se. Under januari steg utdelningsportföljen med 6,4 %, vilket var lite sämre än jämförelseindexen. Nu under uppbyggnadsfasen vill jag helst att det ska vara "rea" på börsen, alltså att aktiekurserna faller så att jag kan investera ny pengar till en högre direktavkastning. Året har, som nog alla vet, inletts med en kraftig börsuppgång. Min utdelningsportfölj har en ungefärlig fördelning som ser ut enligt nedan. Det gör att det är svårt att ha ett bra jämförelseindex, därav har jag fem olika jag jämför med. 
  • USA: 35 %
  • Sverige: 35 %
  • Kanada: 15 %
  • Norge, Finland och Danmark: 8 %
  • Övriga Europa: 7 %


Var januari en bra utdelningsmånad för dig? Slog du också utdelningsrekord? 


/InkomstInvesteraren  

Kommentarer

  1. +57% blev det för januari 2023 jfrt med 2022. Fast det visste du nog redan ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, exakt! ;) Det är ju riktigt bra utdelningstillväxt med tanke på att du senaste tiden inte har investerat så mycket nytt kapital i din portfölj! :)

      Radera
  2. Snygg sammanställning och en riktigt bra start på året! Många som har noll på kontot i januari men vi som jobbar långsiktigt med våra "snöbollar" kommer inte ha det problemet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar - det blev lite bättre än jag trodde när vi var i mitten av januari! :) Ja, skönt att faktiskt uppleva att enbart utdelningsinkomsten täcker samtliga fasta kostnader under månaden!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Utdelningar v.45

100 000 kr i utdelningar!

Utdelningsutveckling januari 2021 till november 2022