Fortsätt till huvudinnehåll

Mitt utdelningsår 2022

Mitt utdelningsår 2022

År 2022 är över, vilket gör det intressant att se på lite olika siffror kopplat till min portfölj och dess utdelning under det gångna året. 

Portföljutveckling 2022

Portföljen slutade på minus 0,43 % för året. Jämfört med ett urval av index är det klart bättre utveckling. Portföljen har pendlat mellan -6 % och + 8 %. En starkt bidragande orsak till att min portfölj har klarat sig så bra har varit den stärkta dollarn, både den amerikanska och kanadensiska. Majoriteten av mina bolag är just amerikanska och kanadensiska. På ett sätt känns det bra att ligga ungefär +/- 0 för ett år där vi sett stora nedgångar. Men eftersom jag är nettoinvesterare vill jag köpa aktier när det är så billigt som möjligt. Fantastiska köplägen i Nordamerika har inte vara lika fantastiska omräknat i SEK. Mer om valutaeffekten skriver jag om här.   



Utdelningar 2022

Totalt summerade 2022 års utdelningar till knappt 60 000 kr, alltså knappt 5 000 kr/månad. Det är alltså nästan hälften av mitt kortsiktiga utdelningsmål som är 10 000 kr/månad. År 2021 uppgick utdelningarna till drygt 14 000 kr. Det innebär en ökning på ca 320 %. Ökningen de första åren när utdelningssnöbollen har satts i rullning kan såklart bli väldigt stor i procent. Så ökningen i utdelningar för 2023 jämfört med 2022 kommer såklart vara betydlig lägre i procent. Vem vet, kanske kommer jag inte ens få se ökande utdelningar 2023 jämfört med 2022, det återstår att se. 


Topp 5 utdelningsaktier under 2022

De 5 aktierna som under 2022 har gett mig mest utdelning i kronor räknat är:

  • Ares Capital Corp
  • Global Dividend Growth Split Corp*
  • Tele 2 B
  • E Split Corp*
  • Main Street Capital Corp

Min portfölj består av ett stort antal innehav och faktum är att dessa fem aktier som delat ut mest pengar i min portfölj under 2022 tillsammans endast står för 7,8 % av portföljens totala utdelningar


*Tyvärr går det sedan några månader tillbaka inte längre att köpa dessa aktier (eller Split Share Funds/Corporations) längre hos de två nätmäklarna. Är nog snart dags för mig att be dem uppdatera om läget med deras "utredningar" kring dessa värdepapper. 


OBS! Inget av ovanstående är några rekommendationer. Inga utdelningar är garanterade. Gör alltid din egen analys! 


/InkomstInvesteraren 




Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

Månadsutdelare, kvartalsutdelare, halvårsutdelare och årsutdelare – (utdelningsfrekvensen)

Utdelningar v.45

100 000 kr i utdelningar!

Har redan slagit 2021 års utdelningar