Fortsätt till huvudinnehåll

Mina utdelningar de första 15 dagarna i januari

Mina utdelningar de första 15 dagarna i januari

Vi har nu kommit halvvägs in i januari 2023. Jag tänkte därför att det kunde vara intressant att se hur mina utdelningar hittills har sett ut under månaden, vilka aktier som bidragit med mest utdelning och om det har skett en utdelningstillväxt jämfört med de första 15 dagarna i januari 2022. (Spoiler alert - utdelningarna har växt med 145 %!)

Utdelningen under 1-15 januari 2023 vs. 2022

Totalt under den första halvan av januari 2023 har jag fått 4 346 kr i utdelningar. Det kan jämföras med 1 774 kr under samma period förra året. Det innebär att utdelningarna har ökat med hela 145 %!
 
InkomstInvesterarens utdelningsutveckling januari 2023 jämfört med januari 2022

Kraftigt stärkt USD och CAD har bidragit

Viktigt att notera är att exempelvis USD var kring 9 kr under den här perioden förra året medan den var varit kring 10,40 kr i år. Det innebär en ökning med drygt 15 % i USD/SEK-kursen. Även CAD-kursen står betydligt högre nu jämfört med för ett år sedan. Det är dessa två valutor jag främst är exponerad mot i min utdelningsportfölj. 

Fördubblad utdelning även "valutajusterat"

Om vi räknar upp förra årets utdelning med 15 % får vi 2 040 kr. All min utdelning kommer såklart inte från utländska bolag, men detta gör förra årets siffra mer rättvisa i jämförelsen. Ökningen av mina utdelningar de första 15 dagarna i januari har trots den kraftigt stärkta dollarn (både USD och CAD) mer än fördubblats, närmare bestämt är ökningen 113 %

Redan mer utdelning än under HELA januari 2022

Det som även går att konstatera i grafen ovan är att utdelningen under de 15 första dagarna hittills i januari är större än utdelningen under hela januari 2022. Som jag skrev om i det här inlägget tog det 11 dagar att gå om summan jag fick i utdelning under hela januari förra året. 

Beräknad utdelning hela januari 2023

Ser vi till den beräknade utdelningen för hela januari ser den ut att landa på drygt 7 300 kr. Jag tror att den kommer bli minst 500 kr lägre, eftersom utdelningen från utländska innehav med utbetalningsdag exempelvis den 31 januari de facto kommer in på mitt konto i början av februari. Eftersom utdelningen i januari förra året var 3 173 kr vore det riktigt motiverande om utdelningen i januari i år blir minst dubbelt så stor jämfört med samma period förra året, alltså minst 6 346 kr.   

Räknar endast med utdelningar jag fått in på kontot

Jag väljer att alltid enbart räkna med de utdelningarna som verkligen har blivit utbetalda till mitt konto när jag gör mina jämförelser. Det råder egentligen ingen osäkerhet huruvida jag kommer få utdelningen eller inte, utan det är ju bara en fördröjning eftersom pengarna överförs från en utländsk bank. För att inte använda olika mätmetoder i mina jämförelser har jag bestämt mig för att alltid göra mina utdelningsjämförelser utifrån de siffrorna. 

De fyra grundpelarna i min utdelningsstrategi


De fyra faktorer som har bidragit MEST till att öka min utdelningsinkomst är trots allt de fyra faktorerna nedan, vilka jag löpande återkommer till i mina inlägg. De förekommer nog hos mer eller mindre alla utdelningsinvesterare, så troligen är det inga nyheter för dig. De utgör fundamentet i min utdelningsstrategi, där mitt kortsiktiga mål att min utdelningsportfölj ska generera 10 000 kr/månad (brutto) i utdelningar, alltså 120 000 kr/år (brutto):
  • Investera en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investera en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvestera utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj

De 5 aktier som delat ut mest 1-15 januari i min utdelningsportfölj

Här nedan ser vi vilka 5 aktier som har delat ut mest pengar till mig under första halvan av januari. Inom parentes ser vi vilken av mina 16 kategorier av utdelningsaktier de tillhör (se bilden längst uppe till höger)
  • SBB D (Preferens)
  • Altria Group Inc (Tobak)
  • Castellum* (Fastighetsbolag)
  • Triplepoint Venture Growth BDC Corp (BDC)
  • ALM Equity Pref (Preferns)
* Castellum har som bekant valt att slopa sin utdelning. Så det återstår att se när de delar ut igen.  

5 största utdelarna stod endast för 27 % av utdelningen

Utdelningen från de här 5 största utdelarna under första halvan av januari 2023 stod endast för totalt 27 % av min utdelning under perioden. Jag valde redan från början, när jag för ungefär två år sedan formulerade min utdelningsstrategi och började köpa utdelningsaktier, att ha en väldigt bred diversifiering i min utdelningsportfölj. 

Väldiversifierad portfölj

Utdelningsportföljen är diversifierad både sett till kategorier av aktier (se bilden högst uppe till höger), länder och valutor. Det gör att inget enskilt innehav står för en allt för stor del av  portföljvärdet eller för stor del av mina utdelningar. Detta skrev jag bland annat om i min sammanfattning för mitt utdelningsår 2022 där jag konstaterade att de fem största utdelarna 2022 endast stod för 7,8 % av 2022 års totala utdelningar i min portfölj.  

Problem med att jämföra utdelningen för en kort tidsperiod

Årsjämförelser är mer relvanta 

Det blir såklart skevare att göra en jämförelse ju kortare tidsperiod man jämför. Ena året är utbetalningsdagen 14 januari och nästa år sker utbetalningen istället den 16 januari exempelvis. Därför blir månadsjämförsler mer träffsäkra, vilket jag självklart också gör.  

Att jämföra utdelningarna 2022 med utdelningarna 2021 blir väldigt träffsäkert, även om det kan vara så att en utdelningen betalas ut på ena sidan årsskiftet ena året och andra sidan årsskiftet nästa gång. Det kan även förekomma bonusutdelningar som gör att utdelningen ett visst år blir "dopad". Om min utdelningsportfölj hade bestått av aktier i ett enda bolag som gör en stor bonusutdelning ena året blir såklart även den årsjämförelsen skev. 

Numera nästan dagliga utdelningar 

I mitt fall består min utdelningsportfölj av ett hundratal innehav där inget enskilt innehav står för mer än cirka 1 % av portföljen. Det gör att bonusutdelningar från enskilda innehav inte slår jättemycket på totalen. Eftersom jag har väldigt många innehav får jag numera nästan dagligen in utdelningar. Det finns såklart inget egenvärde i att få in utdelningar varje dag - fokus måste vara på de bolag man väljer att köpa aktier i. Att bygga en utdelningsportfölj som gör att man löpande under året, eller kanske snarare spritt under året, får in utdelningar brukar kallas för utdelningsbombmatta

Jämn utdelning varje månad - lockande med inte avgörande

Undermedvetet tycker jag absolut att det känns intressant att få in en någorlunda jämn utdelningsinkomst under årets samtliga månader. Det har väl främst att göra med att vi lever i en värld där all annan inkomst kommer in på våra konton en gång per månad och de flesta utgifter betalas på månadsbasis. Det har gjort att jag alltid har haft en speciell lockelse av aktier som delar ut lite mer frekvent, alltså kvartalsvis eller till och med månadsvis. 

Det som avgör om en utdelningsaktie är värd att investera i eller inte är såklart INTE utdelningsfrekvensen - det är mer en bonus tycker jag. Det går även att hävda att det är bättre att få all utdelning på våren, eftersom kvartalsutdelning och månadsutdelning innebär att aktieägarna får vänta längre på utdelningen, då det är föregående års vinst som delas ut.  

Månadsutdelare och kvartalsutdelare

I Sverige har vi i dagsläget endast två aktier med månadsutdelning, Cibus Nordic Real Estate och SBB B. Vänder vi däremot blicken till andra sidan Atlanten går det att finna en stor mängd utdelningsaktier med månadsutdelning. Annars är kvartalsutdelning den absolut vanligaste utdelningsfrekvensen i Nordamerika. 

Självklart är det långt ifrån alla månadsutdelande aktier som är intressanta ur ett utdelningsperspektiv, där fokus är vad som får benämnas lite stabilare utdelningsaktier. När jag påbörjade mitt arbete med att samla på mig de utdelningsaktier som jag ansåg var intressanta var det som mest en bit över 30 månadsutdelare i min bevakningslista. Efter att jag gjorde mina gallringar, där jag bland annat studerade utdelningshistoriken och kurshistoriken, föll ungefär häflten av dessa bort. 

Utdelningssänkning och slopad utdelning

Som jag skrev om i i den första delen i serien om de 7 störst riskerna med min utdelningsstrategi är sänkt utdelning och framförallt slopad utdelning de två största riskerna som kan påverka min framtida utdelning, enligt mig. Genom att ha välja bort de aktier som har en sämre utdelningshistorik har jag ett visst skydd, även om jag redan har drabbats av både slopad och sänkt utdelning och garanterat kommer få se det hända igen. 

Som InkomstInvesterare äger jag aktier för att få en utdelning, inte för att någon gång i framtiden eventuellt kunna sälja aktierna med vinst och på det sättet generera pengar, och om då utdelningen sänks eller slopas helt försvinner syftet helt med att äga aktien i fråga. 

Inom kort kommer jag publicera del 2 i serien om de 7 största riskerna med min utdelningsstrategi, där jag skriver om valutakurser, skatter samt att gå minste om kurstillväxt och utdelningstillväxt.  


Har din utdelning ökat under första halvan av januari 2023 jämfört med samma period under förra året? Kommentera gärna nedan!  

/InkomstInvesteraren 

Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)