Fortsätt till huvudinnehåll

Uppköp i min portfölj

Gott nytt år i förskott! :)


Sitter och kollar igenom lite olika siffror för året som har gått. Då kom jag att tänka på de bolag som har fått lämna portföljen på grund av uppköp. Jag har byggt upp min utdelningsportfölj under knappt två år, men har trots den relativt korta tiden fått vara med om ett flertal bud/uppköp bland mina innehav. En starkt bidragande orsak till det är den stora mängden bolag min portfölj består av. Det är kortsiktigt kul när man loggar in och ser att en aktie stigit kraftigt pga ett bud, men långsiktigt är det synd att bra utdelningsbolag blir uppköpte och lämnar börsen tycker jag. Dessa bolag i min portfölj har har fått bud på sig de senaste två åren:


Shaw Communications

Det första bolaget som fick ett bud på sig var Shaw Communications. Ganska snabbt efter att jag köpte mina första aktier i bolag under 2021 kom ett bud från Rogers Communications som gjorde att kursen steg kraftigt. Bolaget är faktiskt fortfarande noterat, men är väl rimligen på väg bort från börsen. Uppköpet drar uppenbarligen ut på tiden. Jag har sålt mina aktier som synes. Bolaget delar ut månadsvis och vid tidpunkten för mitt köp var direktavkastningen kring 5,5 %. Efter budet är den nu kring 3,3 %. 

Jag kom att tänka på de bolag som har fått lämna portföljen på grund av uppköp. Under en kort tid har flera bolag fått bud på sig.



Nobina

I slutet av 2021 kom ett bud på kollektivtrafikbolaget Nobina. 


ICA

I slutet av 2021 kom ett bud på ICA Gruppen. 


Swedish Match

I maj i år kom ett bud på Swedish Match från Philip Morris International. 


STORE Capital

Det senaste budet kom på STORE Capital i september i år. STORE är en REIT, vilket står för Real Estate Investement Trust. 




/InkomstInvesteraren





Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

100 000 kr i utdelningar!

10 000 kr i utdelningar 2023