Fortsätt till huvudinnehåll

7 största riskerna med min utdelningsstrategi - del 1

7 största riskerna med min utdelningsstrategi -del 1

Jag är, som det nog inte undgått den som läst några inlägg här på bloggen, en investerare med fokus på utdelningsaktier. Namnet InkomstInvesteraren anger också ganska tydligt att jag investerar i aktier som genererar en passiv inkomst i form av utdelningar

Utdelningstillväxt hittills - men var medveten om riskerna! 

Hittills har utdelningen ökat och trenden är uppåtgående. Det är lätt att lockas av att logga in på nätmäklaren och se hur mycket utdelning som kommit in idag eller under den senaste veckan och att studera analysgrafen för att se framtida utdelningar och för den delen njuta av att se utdelningshistoriken under de två åren jag hittills har byggt upp min utdelningsportfölj. 

Det är lätt att glädjas åt utdelningsrekord och att se hur mycket utdelningen ökat på enbart ett år. Det är dock viktigt att hela tiden vara medveten om riskerna med den valda strategin. Det kommer jag skriva om i det här inlägget genom att skriva om det som jag anser är de 7 största riskerna med min utdelningsstrategi. 

Självklart finns det väldigt många fler risker, kommentera gärna vilka risker du ser med en renodlad utdelningsstrategi där fokus är en väldiversifierad utdelningsportfölj med aktier som har lite högre direktavkastning, till priset av låg eller ingen utdelningstillväxt.

Viktigt att inte snöa in på sin utdelningsstrategi

Redan när jag började formulera min utdelningsstrategi, som innebär att mitt fokus är utdelningsaktier med lite högre direktavkastning - de 8 kategorierna av bolag till vänster i min bild längst uppe till höger - började jag med vad man kanske skulle kunna kalla ett "mantra", för att vara ödmjuk inför att alla investeringsstrategier har sina brister. 

Jag kommer garanterat stöta på motgångar med min utdelningsstrategi, vilket inte minst den slopade utdelningen från Castellum var ett bevis på. Utdelningar har och kommer garanterat framöver både att sänkas och slopas i ännu fler innehav. Det "mantra" jag alltid har i bakhuvudet för att vara medveten om riskerna med min strategi och förhoppningsvis inte bli för uppslukad av min investeringsstrategi är:

"I have no f*cking idea what I'm doing, but somehow this feels good"


Vilka är då de 7 riskerna?

De 7 största riskerna med min investeringsstrategi, som innebär att jag enbart investerar i utdelningsaktier och har ett fokus på utdelningsaktier med lite högre direktavkastning, anser jag är följande: 

  1. Sänkt utdelning - Detta inlägg
  2. Slopad utdelning - Detta inlägg
  3. Valutakurser - Inlägg 2 av 3 (publiceras snart)
  4. Skatter - Inlägg 2 av 3 (publiceras snart)
  5. Gå miste om kurstillväxt och utdelningstillväxt - Inlägg 2 av 3  (publiceras snart)
  6. Räntan - Inlägg 3 av 3  (publiceras snart)
  7. Lagar och regleringar - Inlägg 3 av 3 (publiceras snart) 

Låt oss gå igenom de första två av dessa här nedan. Risk 3, 4 och 5 i listan ovan kommer publiceras i nästa inlägg. Risk 6 och 7 samt en sammanfattning kommer publiceras i det tredje inlägget om de 7 största riskerna med min utdelningsstrategi. 

1. Sänkt utdelning

Jag avser att äga utdelningsaktierna för evigt

Den största risken är att utdelningar sänks eller ännu värre - helt slopas (se nästa rubrik). Som utdelningsinvesterare är mitt mål att äga aktierna "för evigt" och inkassera utdelningen som kommer månadsvis, kvartalsivs, halvårsvis eller årsvis beroende på vilken aktie det är. Jag avser alltså inte att sälja några aktier och på det sättet realisera en vinst. Några undantag för när jag kan tänka mig att sälja aktier går att läsa om här

Vikten av en väldiversifierad utdelningsportfölj

Om ett enda bolag sänker utdelningen påverkar det inte min utdelningsinkomst speciellt mycket eftersom jag har ett hundratal utdelningsaktier i min portfölj. Som jag skrev om i min årssammanfattning för 2022 stod de fem största utdelarna i min portfölj för 7,8 % av min utdelningsinkomst 2022. Om många aktier eller till och med en eller flera branscher helt skulle sänka sin utdelning kommer det såklart påverka mig desto mer. 

Utdelningssänkningar har redan skett

Jag har redan fått uppleva några utdelningssänkningar, i bland anant B&G Foods och SL Green Realty Corp, vilket jag skrivit om här. Fördelen med att ha en väldiversifierad portfölj är att utdelningssänkningarna endast har påverkar mig marginellt. Det viktiga är att veta att utdelningssänkningar redan har skett bland mina innehav och garanterat kommer fler att ske. Det finns i nuläget ganska stor osäkerhet kring Intrums utdelning samt såklart flera av aktierna inom fastigheter och bostadsutveckling.  

Se upp för aktierna med allra högst direktavkastning

Många av de aktierna jag samlade i min bevakningslista när jag började fokusera på utdelningsaktier intresserade mig eftersom de hade en så hög direktavkastning. 12 %, 15 % och till och med 20 %! Jag gjorde dock en genomgång av alla aktier där jag bland annat studerade utdelningshistoriken och kurshistoriken och tack vare det kunde jag gallra bort de aktier som exempelvis hade en negativ utdelningsutveckling, vilket gjorde att de flesta aktier med riktigt hög direktavkastning försvann. (Självklart måste man väga in många andra faktorer är enbart utdelningshistoriken och kurshistoriken när man avgöra om en utdelningsaktie är bra eller inte)

Mina aktier med högst direktavkastning

Jag har fortfarande ganska många innehav där direktavkastningen är kring 10 %. Dessa har normalt en högre risk kopplad till utdelningen, eftersom den utdelningsnivån eventuellt inte är hållbar långsiktigt. Många av dessa återfinns inom samma kategorier av aktier, som BDC, REIT och Månadsutdelare. De har inte alltid en jättelång utdelningshistorik, vilket gör att de kanske är gynnade av lågräntemiljön vi haft under många år och nu får det betydligt svårare att bibehålla utdelningen när räntan stiger. 

2. Slopad utdelning

Den största risken för en inkomstinvesterare 

Det absolut värsta som kan hända mig som utdelnings-/inkomstinvesterare är att utdelningen helt slopas. Om det sker i en eller ett fåtal aktier i min utdelningsportfölj är det såklart tråkigt, men om det exempelvis är en stor mängd aktier där utdelningen slopas eller hela branscher där utdelningen slopas kommer det bli kännbart för mig. 

Under Corona-året 2020 var det många bolag som tillfälligt slopade sin utdelning. Detta resulterade dock i många fall i en extrautdelning senare. Nu började jag med min renodlade utdelningsstrategi i början av 2021 så jag upplevde aldrig detta själv, men det hade säkert påverkat mig en del om jag hade börjat med min utdelningsstrategi ett år tidigare, alltså i början av 2020.  

Slopad utdelning har redan skett

I min portfölj är det hittills endast Castellum som har slopat sin utdelning helt, även om fler troligen lär följa i samma spår med tanke på den kraftigt stigande räntan och det läget vi befinner oss i nu. Främst är det nog just de svenska fastighetsbolagen som står inför eventuellt slopad detta. Just Castellum har nu i många år varit en favorit bland mig och många andra utdelningsinvesterare eftersom de har haft en imponerande historik av höjda utdelningar. 

Castellum var ett av mina största innehav och ett av mina toppval bland utdelningsaktier innan de meddelade den slopade utdelningen. Eftersom min portfölj är så diviersiferad stod dock innehavet inte för mer än kring 1 % och för mindre än 1 % av året utdelningar för 2022. 

Vilka mer kommer slopa utdelningen i år?

Jag räknar med att jag garanterat kommer få se en del negativa utdelningsnyheter under våren när bolagen släpper sina årsrapporter och meddelar vad årets utdelningsförslag är. Säkert kommer några fler av mina innehav slopa sin utdelning helt. Min förhoppning är att min väldiversifierade utdelningsportfölj kommer fungera som visst skydd även om hela branscher skulle slopar utdelningen i år (vilket jag dock inte tror kommer ske). Om jag räknar lite grovt på utdelningen för 2022 stod svenska fastighetsbolag och bostadsutvecklare (inkl. preferensaktier och D-aktier) för ungefär 7,9 % av min utdelningsinkomst. Om fler fastighetsbolag skulle följa i  Castellums spår skulle det absolut bli kännbart för mig, men inte påverka mina utdelningsinkomster allt för mycket. 



Del 2 finns att läsa här där jag tar upp de tre riskerna: 
  • Valutakurser
  • Skatter
  • Gå miste om kurstillväxt och utdelningstillväxt 

OBS! Inget av det jag skriver är någon rekommendation. Aktier kan både öka och MINSKA i värde. Utdelningar är ALDRIG garanterade. GÖR ALLTID DIN EGEN ANALYS!   


/InkomstInvesteraren

Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

100 000 kr i utdelningar!

10 000 kr i utdelningar 2023