Fortsätt till huvudinnehåll

Redan mer utdelning i januari 2023 vs. januari 2022

Redan mer utdelningen i januari 2023 vs januari 2022

I januari 2022 fick jag in 3 173 kr brutto i aktieutdelningar. I tisdags kom utdelningar in från bland annat Merck & Co Inc och Heimstaden Pref på totalt närmar 190 kr. Det gjorde att jag fram till den 11 januari 2023 har fått in 3 261 kr brutto i aktieutdelningar. Med det är jag alltså efter 11 dagar i januari 2023 redan förbi den summan jag fick i utdelning under hela januari förra året!

Det är fortfarande några veckor kvar på månaden och det ser ut att komma in ett antal tusenlappar till i utdelning under januari. Det återstår att se vad det landar i eftersom vissa utländska innehav delar ut kring den 30:e januari, vilket betyder att pengarna troligen kommer in på mitt konto någon dag senare och därför bokförs på mitt konto kring 1-2 februari. 

Jag brukar alltid räkna in det som de facto har betalats ut till mitt konto under respektive månad när jag gör mina sammanställningar och jämförelser. Det kan såklart göra att månadsjämförelserna blir lita skeva ibland, då utdelningen ena året kommer in på mitt konto innan ett visst månadsskift och året efter kanske de kommer in på mitt konto efter samma månadsskifte. 

Jag tycker att det är väldigt motiverande att följa utdelningsutvecklingen över tid. Samtliga månaders bruttoutdelning sedan januari 2021, då jag gick över till en renodlad utdelningsstrategi, går att se här. Där finns även länkar till de månatliga utdelningssummeringarna jag gör från och med förra månaden. 

Nu har jag publicerat två positiva inlägg på kort tid, det här och inlägget att jag nått milstolpen 100 000 kr i totala utdelningar. Som bekant är aktieinvestering förknippat med många risker. Det är väldigt viktigt att vara medveten om risken med den investeringsstrategi man valt. Därför kommer jag publicera 3 inlägg inom kort där jag går igenom det jag anser vara de 7 största riskerna med min utdelningsstrategi

OBS! Inget av det jag skriver är någon rekommendation. Aktier kan både öka och MINSKA i värde. Utdelningar är ALDRIG garanterade. GÖR ALLTID DIN EGEN ANALYS!   


/InkomstInvesteraren 

Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)