Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningsintensiva dagar - efter Castellums pausade utdelning

Utdelningsintensiva dagar - efter Castellums pausade utdelning


35 aktieutdelningar på en dag

Eftersom majoriteten av min utdelningsportfölj består av utländska innehav, där den absoluta majoriteten är amerikanska och kanadensiska utdelningsaktier, i kombination med att flertalet är månadsutdelare eller kvartalsutdelare, blir alltid mitten av varje månad väldigt utdelningsintensiv då många bolag har just den 15:e i månaden som utbetalningsdag för utdelningen. Eftersom utdelningen från utländska bolag bokförs på kontot med någon dags fördröjning betyder det att det har kommit in utdelningar från hela 35 olika innehav enbart idag. Se nedan vilka bolag vars utdelning kommit in på mitt konto idag 17 november. 


Castellums pausade utdelning 2023

Den stora utdelningsnyheten (negativa sådan) är givetvis att Castellums styrelse föreslår pausad utdelning för 2023. Även om det har varit på tal en tid, sedan den nya storägaren Roger Akelius började uttala sig om detta, hade jag såklart hoppats på att Castellum skulle delat ut nästa år och till och med höjt utdelningen lite, för att bli, mig veterligen, Sveriges första utdelningsaristokrat. För att kvalificera sig som utdelningsaristokrat krävs minst 25 år av höjd utdelning. På den amerikanska aktiemarknaden där många bolag har höjt utdelningen under en lång tid finns många utdelningsaristokrater. Även en del utdelningskungar - som har höjt utdelningen i hela 50 år. 

Självklart är prio 1 för bolaget att ha långsiktigt sunda finanser och kunna överleva på lång sikt. Att höja utdelningen ytterligare ett år och med det, eventuellt, ta onödigt stora risker är såklart inte rationellt. Den här nyheten har satt en del press på Castellums aktiekurs som är ner drygt 7 % sedan i förrgår. Jag har ännu inte sålt några aktier, utan kommer fundera igenom hur jag ska göra.  


Castellums andel av min utdelning YTD

Den här nyheten visar återigen vikten av att vara väldiversifierad. Castellum är absolut ett bolag jag som utdelningsinvesterare har i min utdelningsportfölj. Jag har även köpt på mig mer aktier löpande under 2022 när kursen sjunkit mycket. Själv har jag sett Castellum lite som en "go-to"-utdelningsaktie, en bild man nu får omvärdera. Ser jag på mina utdelningar hittills i år står utdelningen från Castellum endast för 0,6 % av mina utdelningsinkomster YTD. 


Utdelningsintensiva dagar - efter Castellums pausade utdelning


Utdelningar 17 nov 2022: 

  • Slate Grocery REIT
  • Owl Rock Capital Corp
  • Horizon Technology Finance Corp
  • Canoe EIT Income Fund 
  • Keyera Corp
  • Pembina Pipeline Corp
  • Decisive Dividend Corp
  • Dream Office Real Estate Investment Trust
  • E Split Corp
  • Exchange Income COrp
  • Extendicare Inc
  • First National Financial Corp
  • NorthWest Healthcare Properties REIT
  • Pizza Pizza Royalty Corp
  • Real Estate Split Corp
  • Sienna Senior Living Inc
  • Slate Office REIT
  • Superior Plus Corp
  • Timbercreeek Financial Corp
  • EPR Properties
  • SL Green Realty Corp
  • STAG Industrial Inc
  • Stellus Capital Investment Corp
  • Omega Healthcare Investors Inc
  • Realty Income Corp
  • Main Street Capital Corp
  • British American Tobacco PLC
  • Abbot Laboratories
  • Abbvie Inc
  • Hormel Foods Corp
  • Colgate-Palmolive Co
  • Procter & Gamble Co
  • Kinder Morgan Inc
  • Texas Instruments Inc
  • Archrock


Efter nyheten angående Castellums utdelning 2023 gäller väl detta mer än någonsin tidigare: 

OBS! Inget av ovanstående är några rekommendationer. Gör alltid din egen analys och kom ihåg att utdelningar ALDRIG är garanterade.



/InkomstInvesteraren 



Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

100 000 kr i utdelningar!

10 000 kr i utdelningar 2023