Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningar YTD och 10 000 kr hittills under april

Utdelningar YTD och 10 000 kr hittills under april

Nu är vi verkligen mitt inne i utdelningssäsongen här i Sverige och i princip dagligen kommer det in nya utdelningar i min utdelningsportfölj. Den 5:e april kom det in hela 3 200 kr i utdelningar (brutto), vilket är nytt rekord för en enskild dag för mig! 

Hittills under de 15 första dagarna i april har jag fått drygt 10 500 kr i utdelningar. Det är första gången jag når upp i över 10 000 kr i utdelningar under en enskild månad - det känns verkligen härligt och motiverande att se att utdelningsportföljen genererar så stora utdelningar. Utdelningsportföljen blir allt mer likt ett självspelande piano. Det var något jag bara kunde drömma om för drygt två år sedan då jag började bygga min utdelningsportfölj, med fokus på aktier med lite högre direktavkastning. Utdelningen under april ser ut att landa på bortåt 15 000 kr enligt prognosen hos min nätmäklare. All utdelning kommer såklart återinvesteras i fler utdelningsaktier för att i framtiden få ännu mer utdelning.  



Under år 2023 har jag hittills fått nästan 30 000 kr i utdelningar. Under samma period förra året fick jag in knappt 15 000 kr i utdelningar, vilket betyder att utdelningarna har mer än fördubblats tack vare att jag har följt de fyra grundpelarna: 
  • Investera en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investera en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvestera utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj

Nu ser jag fram emot ytterligare 1,5 utdelningsintensiva månader! Det ska bli väldigt intressant att se hur mycket utdelningar som kommer komma in fram till sista maj och jämföra det med förra året. Som prognosen ser ut nu kommer jag ha fått ungefär 45 000 kr i utdelningar när jag summerar årets fem första månader. Det betyder 9 000 kr/månad, vilket alltså är väldigt nära mitt kortsiktiga mål som är 10 000 kr/månad. Eftersom jag lever ganska billigt så täcker 9 000 kr en stor del av mina utgifter en vanlig månad. Självklart återinvesterar jag utdelningen, men det är härligt att tänka på vilka utgifter utdelningen i teorin hade täckt för att beräkna en form av frihet. 



/InkomstInvesteraren 

Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)