Fortsätt till huvudinnehåll

Har redan SÅLT aktier 2023 - hur tänkte jag nu?

Har redan SÅLT aktier 2023 - hur tänkte jag nu?

Min investeringsstrategi går ut på att inkassera utdelningen från utdelningsaktier och "aldrig" sälja några aktier, med andra ord har jag en buy and hold-strategi. Om jag säljer aktier kommer utdelningsinkomsten att minska (allt annat lika). "Don't kill the goose that lay the golden egg" som det brukar heta. Så hur tänkte jag nu egentligen?
Min investeringsstrategi går ut på att inkassera utdelningen från utdelningsaktier och "aldrig" sälja några aktier. Castellum har slopat utdelningen.

Castellum, Castellum, Castellum...

Jag gissar att det inte är så svårt att ana vad anledningen är till att jag beslutat mig för att sälja hälften av mitt innehav i den för mig, såväl som för många andra, så populära "utdelnings"aktien Castellum. Det är just den nuvarande framtida bristen på utdelning från Castellum som gjorde att jag kom fram till det beslutet. 

Normalt ger jag f*n i säljknappen

Normalt är min avsikt att äga mina utdelningsaktier "för evigt", men självklart händer det att jag säljer aktier. Antingen för att kursen stigit omotiverat mycket (exempelvis pga bud) eller som nu med Castellum, att de slopar sin utdelning. Normalt ger jag f*n i säljknappen för att citera Sparacash.


En 24-årig imponerande utdelningshistorik är nu bruten

Jag har en tydlig utdelningsstrategi och i den passar Castellum inte in i nuläget eftersom de slopat sin utdelning. Det känns inte helt optimalt att sälja i nuläget, men faktum är att jag "bara" ligger ca 10 % back. Castellum var absolut en av mina go-to-utdelningsaktier innan de meddelade den slopade utdelningen. En 24-åring imponerande historik av utdelningstillväxt är nu över, endast 1 år innan de skulle nå statusen av att vara en utdelningsaristokrat. 

Castellums utdelningshistorik de senaste 20 åren. Inkomstinvesteraren gör en förändring gällande Castellum. Castellum var 1 år från att bli utdelningsaristokrat.
En imponerande utdelningshistorik är nu bruten. Siffrorna är hämtade från Börsdata.

Hur påverkar detta mina utdelningsinkomster? 

Även fast jag tidigare starkt gillade Castellum som utdelningsaktie stod den inte för mer än ca 1 % av min utdelningsportfölj, och faktiskt betydligt mindre än 1 % av 2022 års utdelningar fick jag från Castellum. Det gör att 2023 års totala utdelningar från min utdelningsportfölj inte påverkas mer än nämnvärt på grund av den slopade utdelningen från Castellum. Vi lär få se fler utdelningssänkningar/slopningar och i det första inlägget av tre om de 7 största riskerna med min utdelningsstrategi tar jag upp de två kanske mest uppenbara riskerna för en inkomstinvesterare - utdelningssänkning och slopad utdelning. Snart publicerar jag nästa del i den serien av inlägg.   

Kanske årtiondets misstag?

Det känns på ett sätt som det är ett väldigt dåligt tillfälle att sälja aktierna just nu eftersom kursen har fallit kraftigt senaste året. Utdelningen i Castellum kanske kommer tillbaka redan 2024, eller kanske redan i år? Då är det kanske dumt att sälja nu? Ingen vet vad som sker i framtiden. Eftersom min position är så marginell jämfört med min totala portfölj känns det som ett bra beslut att ta. Kanske hade det lönat sig att sitta still i båten. Kanske står kursen i 250 kr om 1 år? Kanske borde jag ha sålt allt istället för halva innehavet? Det återstår att se. 

Min strategi fokuserar på inkomstgenererande utdelningsaktier

Mitt primära mål med min utdelningsstrategi är inte att investera i aktier för att få en värdeökning och kunna sälja aktier med vinst, utan det är att investera i utdelningsaktier för att få ett kassaflöde i form av en utdelningsinkomst. Det kriteriet uppfyller alla andra aktier i mina bevakningslistor, vilket gör att jag säljer av halva mitt innehav i Castellum och investerar dessa pengar i andra inkomstgenererande aktier, vilka förhoppningsvis behåller sin utdelning :) 


Hur har du gjort med dina Castellum-aktier efter beskedet om slopad utdelningen? 


/InkomstInvesteraren

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)