Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningar i december 2022 - summering

Utdelningar i december 2022 - summering


Utdelningen i min aktieportfölj har sedan januari 2021 främst ökat tack vare dessa fyra faktorer: 

  • Investerat en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investerat en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvesterat utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj



Utdelningar i december 2022

Under december 2022 fick jag in 4 589 kr i utdelningar (brutto). Utdelningen för december 2021 var 1 903 kr (brutto). Det innebär en ökning med 141 %. Dollarkursen, både amerikanska och kanadensiska, har sjunkit lite från toppen, men från december 2021 till december 2022 har exempelvis den amerikanska dollarna stigit med kring 15 %. Eftersom majoriteten av mina utdelningsaktier är utländska, då främst amerikanska och kanadensiska, är även det en bidragande orsak till den ökade utdelningen. 

Eftersom december månad är över har jag skrivit ett separat inlägg där jag sammanfattar hela 2022 års utdelningar och jämför med 2021 års utdelningar. Där går det bland annat att läsa att 2022 års utdelningar landade på knappt 60 000 kr, alltså knappt 5 000 kr/år, vilket är ungefär hälften av mitt kortsiktiga mål. 

December månads utdelningar på 4 589 kr motsvarar 46 % av mitt kortsiktiga utdelningsmål. Det är även intressant att se hur många samt hur stor del av december månads fasta kostnader på 6 955 kr som täcks av december månads utdelning. Även om jag självklart återinvesterar utdelningen är det intressant att se vad december månads utdelning i teorin hade kunnat betala för räkningar för mig. I tabellen nedan har jag INTE med amortering, mat eller nöjen/sällanköp och liknande, vilket betyder att jag gör av med ett antal tusenlappar till varje månad utöver nedan. Av kostnaderna i tabellen täcker månadens utdelning alltså 66 % av de fasta kostnaderna i kronor eller 16 av 18 av dem om man istället räknar i antal. 


Månadskostnader ackumulerat under december 2022. Grönt = månadens utdelningar täcker hela kostnaden. Gult = månadens utdelningar täcker kostnaden devlvis. Rött = månadens utdelningar täcker inte kostnaden. 



Största utdelarna i min portfölj under december 2022

De fem aktierna som gav mig mest i utdelning under december 2022 var följande: 
  • AMSC ASA 
  • Ares Capital Corp
  • TotalEnergies SE
  • Sdiptech Pref
  • Arbor Realty Trust Inc


OBS! Inget av det jag skriver är några rekommendationer. Aktier kan både öka och minska i värde. Utdelningar är aldrig garanterade. Gör alltid din egen analys! 


Hur gick december månad för dig?


/InkomstInvesteraren  

 


Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)

SVB - skapar köpläge?