Fortsätt till huvudinnehåll

Snart första månaden med 10 000 kr i utdelningar?

Snart första månaden med 10 000 kr i utdelningar?

Mitt kortsiktiga mål är att min utdelningsportfölj ska generera 10 000 kr/månad i utdelningar (brutto). Det är för mig en ganska stor del av mina månadsutgifter, vilket gör att en utdelningsinkomst på just 10 000 kr/månad känns väldigt motiverande att ha som kortsiktigt mål. Det skulle ge en första känsla av möjligheten att det faktiskt går att skapa en viss frihet genom passiva utdelningsinkomster. 

För att göra en lite uttjatat jämförelse skulle det helt enkelt kunna jämföras med den minsta månadsklövervinsten på triss, men med en twist: "10 000 kr/månad med möjlighet till årlig tillväxt". 

Som jag skrivit om tidigare var min rekordmånad oktober 2022 då utdelningarna landade på drygt 8 300 kr. Under 2022 landade utdelningarna på knappt 60 000 kr, alltså knappt 5 000 kr per månad, vilket alltså är lika med hälften av mitt kortsiktiga utdelningsmål. 

Den mest utdelningsintensiva tiden är de kommande månaderna på våren, då många av våra svenska bolag delar ut pengar till oss aktieägare. Under våren förra året var det april och maj som bjöd på störst utdelning för mig, närmare bestämt drygt 7 500 kr i april och några hundralappar mindre, 7 200 kr, i maj. 

Faktorer som talar FÖR att jag når 10 000 kr under en månad redan i vår

Det som talar för att jag kommer kunna nå upp i över 10 000 kr i utdelning under minst en av månaderna nu under våren är dessa fyra faktorer som utgör grunden i min utdelningsstrategi: 
  • Investera en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investera en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvestera utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj
Om jag kollar på mina inköp sedan 1 juni förra året kan jag konstatera att jag har satt ganska mycket mer pengar i arbetet i min utdelningsportfölj. Fram till att utdelningarna utbetalas de månader jag har en chans att nå upp i över 10 000 kr, alltså i april och maj, kommer jag att fortsätta köpa aktier varje månad för att fortsätta bygga min utdelningsportfölj

Majoriteten av min utdelningsportfölj består av utländska innehav, vilket gör att valutakursen påverkar utdelningen. Just nu står exemeplvis USD i 10,38 SEK/USD. Under perioden 1 april till 31 maj förra året stod USD-kursen i mellan 9,36 till 10,16 USD/SEK. Om vi räknar på ett snitt är USD-kursen 6,4 % högre nu jämfört med då.  

Faktorer som talar EMOT att jag når 10 000 kr under en månad redan i vår

Vi har redan fått vara med om en slopad utdelning, den från Castellum och jag har även fått vara med om ett antal utdelningssänkningar. Just sänkt och slopad utdelning tar jag upp som två av de sju största riskerna med min utdelningsstrategi. Fler bolag kommer troligen slopa eller sänka sin utdelning. 

Hur blir det exempelvis med Intrums utdelning? Förra året stod utdelningen från Intrum för ca 0,5 % av min utdelningsportföljs utdelning. Under det senaste året har jag köpt på mig aktier vid många tillfällen som synes i bilden nedan. Det gör att utdelningen från Intrum i år, om vi antar att det blir någon utdelning alls och att de delar ut lika mycket som förra året, kanske skulle stå för bortåt 1,5 % av årets utdelningar om jag räknar lite grovt. Den 26:e januari kommer Intrums rapport, då vet vi vad beskedet blir. 



När jag studerar utdelningarna jag fick under april och maj 2022 ser jag att det är en bonusutdelning jag fått under dessa två månader förra året. Det var Tele2 som delade ut 13 kr med utbetalningsdag 5:e maj 2022. Jag fick under dessa två månad en VÄLDIGT många utdelningar, eftersom jag har en väldigt diversifierad utdelningsportfölj, men som jag kan se var det inte fler bonusutdelningar än den som "dopade" min utdelning förra våren. 

Som jag skrev om ovan är USD/SEK-kursen något högre just nu jämfört med i april och maj 2022. Samtidigt har kursen sjunkit senaste tiden och det är några månader kvar till april och maj, vilket gör att det absolut finns en risk att de valutakurserna jag främst är exponerad mot, USD och CAD, går ner ytterligare och då påverkar mina utdelningsinkomster negativt. Valutakurser är en av de risker jag kommer skriva om i mitt nästa inlägg i serien om de 7 största riskerna med min utdelningsstrategi

Snart vet vi

Nästa vecka kommer bland annat Avanza och Investor med sina årsrapporter, vilket kommer bli väldig intressanta för mig och alla andra utdelningsinvesterare! Då får vi se svart på vitt vilken utdelning styrelserna föreslår. 

OBS! Inget av det jag skriver är någon rekommendation. Aktier kan både öka och MINSKA i värde. Utdelningar är ALDRIG garanterade. Gör alltid din egen analys!   

Vad tror du om utdelningsvåren 2023? Kommentera gärna! 

/InkomstInvesteraren 


Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)