Fortsätt till huvudinnehåll

SVB - skapar köpläge?

SVB - skapar köpläge?

Som vi alla har hört gång på gång vill man såklart köp aktier när det är rea på börsen. "Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful" som Buffett har sagt. För mig som utdelningsinvesterare är det lockande att köp utdelningsaktier som fallit då en lägre aktiekurs innebär högre direktavkastning. Det betyder att det krävs ett lägre investerat kapital för att uppnå mitt utdelningsmål. Detta förutsätter självklart att utdelningen är oförändrad. 

Om vi antar att en aktie delar ut 5 kr per år och handlas till kursen 100 kr är direktavkastningen 5 %. Om kursen sjunker med 10 % till 90 kr kommer direktavkastningen öka til 5,55%, alltså med 11 %. Faller aktiekursen med 20 % till 80 kr kommer direktavkastningen öka till 6,25 %, vilket är en ökning med 25 %. Om aktiekursen halveras till 50 kr kommer direktavkastningen att ha fördubblats till 10 %. Se grafen nedan. 

Mitt kortsiktiga mål är att min utdelningsportfölj ska generera 120 000 kr/år, alltså i snitt 10 000 kr/månad. Om vi utgår från exemplet ovan, och tydliggör fördelen med att köpa aktier när det är rea på börsen då direktavkastningen ökar, så skulle beloppen nedan behöva investeras för att portföljen ska generera 120 000 kr i utdelning/år:
  • 2 400 000 kr vid en direktavkastning på 5 %
  • 2 162 000 kr vid en direktavkastning på 5,55 %
  • 1 920 000 kr vid en direktavkastning på 6,25 %
  • 1 200 000 kr vid en direktavkastning på 10 %



Det har nog inte undgått någon de problem som SVB har stött på. Jag ska inte gå in i detalj på det här, och jag har heller inte satt mig in i det så detaljerat. Jag har bara läst några kortare artiklar och sett ett YouTube-klipp där det nämndes. Problemen för SVB har självklart skapat oro i leden för främst banker och andra företag kopplat till den sektorn. Bland bolagen i min stora bevakningslista är det, förutom bankerna, främst BDC:erna som har tagit en del stryk senaste veckan. Några exempel och nedgången senaste veckan:   


Dessa har alltså fallit på grund av problemen hos SVB, som jag tolkar det. Det kan säkert även ha att göra med FED's uttalanden och givetvis tusen andra faktorer. Jag har svårt att veta hur dessa bolag påverkas av det som nu sker. Är det ett bra köpläge som uppstått, eller kommer framtida utdelningar vara hotade? Jag tror att mycket handlar om generell oro där många samtidigt säljer för att gå ur sina positioner. 

Hur tror du att SVB påverkar banksektorn och BDC:erna? 
 

/InkomstInvesteraren 

Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

100 000 kr i utdelningar!

Utdelningsutveckling januari 2021 till november 2022

10 000 kr i utdelningar 2023