Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)


Mars är nu över, vilket gör det lägligt att sammanfatta vad min utdelningsportfölj har bjudit på den här månaden. Först några positiva nyheter. 

Den här veckan har den utländska källskatten äntligen betalats ut för åren 2020-2022. Dessa pengar kommer jag inom kort sätta i arbete igen för att ytterligare öka min frmatida utdelningsinkomst. Normalt gör jag något aktieköp varje dag. 

Min förväntade utdelning för april uppgår nu till ca 13 500 kr och för maj till ca 10 000 kr. Det innebär att utdelningen för de tre månaderna mars till maj 2023 kommer bli drygt 30 000 kr, alltså 10 000 kr i snitt. Det är lika mycket som mitt kortsiktiga mål! Riktigt inspirerande att få uppleva detta, även om det endast är under tre månader! Som jämförelse fick jag under samma tremånadersperiod förra året kring 18 500 kr i utdelningar. 

De fyra grundpelarna som gör att min utdelningsinkomst ökar är:
  • Investera en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investera en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvestera utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj

Utdelningarna för mars 2023 uppgår till 7 029 kr. Det är en ökning med 76 % jämfört med mars förra året, då min utdelningsportfölj genererade 3 977 kr


*Siffrorna för april och maj 2023 är förväntad utdelning

De tio bolagen som har delat ut mest pengar under mars är: 

  • Handelsbanken A
  • SKF B
  • Hercules Capital Inc
  • Arbor Realty Trust Inc
  • Gladstone Investment Corp
  • AMSC ASA
  • Sdiptech Pref
  • Cibus Nordic Real Estate
  • Axfood
  • K2A Knaust & Andersson Pref

Har mars varit en bra utdelningsmånad för dig? 

/InkomstInvesteraren 





Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

100 000 kr i utdelningar!

Utdelningsutveckling januari 2021 till november 2022

10 000 kr i utdelningar 2023