Fortsätt till huvudinnehåll

Portföljutveckling hittills under 2022 - tacka valutaeffekten?

Portföljutveckling hittills under 2022 - tacka valutaeffekten?


Utdelningen är det viktiga för InkomstInvesteraren 

Jag är, precis som namnet på bloggen antyder, en renodlad inkomstinvesterare. Det betyder att det jag främst är intresserad av är aktieutdelningarna. Aktieutdelningarna innebär en passiv inkomst som jag till en början kan återinvestera i ännu fler utdelningsaktier för att öka mina framtida utdelningsinkomster. Senare kan utdelningarna användas till att täcka delar eller hela mina utgifter en vanlig månad. Utdelningarna skapar en känsla av frihet. Om det går att generera 5 000 kr/månad i utdelningsinkomster 2022, då bör det även gå att med tiden generera 10 000 kr/månad, 15 000 kr/månad osv. 


Portföljutvecklingen är mindre intressant

Hur aktiekurserna utvecklas bryr jag mig mindre om. Eftersom jag är nettoinvesterare just nu vill jag helst se lägre aktiekurser i stabila utdelningsbolag, då det betyder att jag får en högre direktavkastning på mina investeringar, vilket leder till att det går snabbare att nå mitt utdelningsmål. 

Även om jag inte lägger så stort fokus på portföljutvecklingen kan det vara intressant att se hur min utdelningsportfölj presterat sett till portföljvärdet under det hittills turbulenta börsåret 2022. Ganska omgående när jag började fokusera på utdelningsaktier hamnade, föga förvånande, mitt fokus på amerikanska och kanadensiska utdelningsaktier. Där finns betydligt fler utdelningsaktier att välja på. Där är nästan samtliga aktier kvartalsutdelare och det finns till och med flertalet stabila månadsutdelare. Det jag anser är fördelarna med att äga kvartals- och månadsutdelare skriver jag om här där jag även har med några exempel på kvartalsutdelare och månadsutdelare


Valutaeffekten

Eftersom närmare 2/3 av min portfölj består av amerikanska och kanadensiska utdelningsaktier har min aktieportfölj klarat sig bra under året sett till värdet i SEK, tack vare stärkt USD och CAD. Som synes i bilden nedan har min aktieportfölj pendlat kring +/- 0 % under året. Nu i slutet av november 2022 är utdelningsportföljen upp 4,1 % i år. Som mest var den ner -5,8 % och som mest har den varit upp 8,2 %. De olika indexen jag jämför med har varit ner som mest mellan 22 % och 34 %. 

Rensat för valutaeffekt har min portfölj självklart presterat sämre än vad som syns i bilden nedan. I skrivande stund är USD upp ca 13 % i år medan CAD är upp ca 8 % i år. Det känns såklart psykologiskt skönt att portföljen under året (hittills) inte ens varit ner tvåsiffrigt samtidigt som breda börsindex har varit ner som mest med mer än 30 %. Under egentligen hela året har min utdelningsportfölj presterat bättre än index. Samtidigt är 11 månader en väldigt kort jämförelseperiod. När börsen väl vänder kommer min portfölj troligen inte hänga med i uppgången. 



Portföljutveckling utdelningsportföljen YTD 2022

Fördelen med stärkt USD och CAD vid utdelningsinvestering

Fördelen med en stärkt USD och CAD har för mig varit att utdelningarna från de amerikanska och kanadensiska bolagen ökat kraftigt mätt i SEK. Som exempel kan nämnas att jag köpte aktier i Main Street Capital den 11 feb 2021 för 34,3 USD/aktie. Utdelning var då 0,205 USD/månad, alltså 2,46 USD/år. Det betyder att direktavkastningen var 7,17 %. USD/SEK stod då i 8,33. En aktie kostade alltså 285,7 SEK. 

Utdelningen i USD har ökat till att under hösten 2022 vara 0,22 USD/månad. (Den har höjts till 0,225 USD/månad från januari 2023). Utdelningen per år har ökat till 2,64 USD (0,22*12) och direktavkastningen i USD på den ursprungliga investeringen har alltså ökat till 7,7 % (2,64 USD/34,3 USD). Men tack vare den kraftigt stärkta valutan har utdelningen i SEK ökat ännu mer. 

Om vi tar ett extremfall, alltså då USD/SEK stod väldigt högt, kan vi se på utdelningen från Main Street Capital som betalades ut den 14 oktober i år. Då stod USD-kursen i 11,30 SEK. Årsutdelningen i SEK blir då 29,8 SEK. Det betyder att direktavkastningen i SEK på den ursprungliga investeringen (285,7 kr/aktie) är hela 10,44 %, alltså 3,27 procentenheter högre direktavkastning eller hela 45 % högre direktavkastning mätt i SEK. . 


Nackdelen med stärkt USD och CAD vid utdelningsinvestering

Eftersom jag är i uppbyggnadsfasen med min utdelningsportfölj vill jag köpa utdelningsaktier så billigt som möjligt. En lägre aktiekurs betyder en högre direktavkastning. Jag vill alltså gärna att aktiekurserna sjunker kraftigt, utan att det fundamentala i bolaget ändras, så att utdelningen inte påverkas. Under 2022 har aktiekurserna på de flesta amerikanska och kanadensiska utdelningsaktierna sjunkit en hel del, vilket är bra. Men eftersom USD och CAD har stärkts kraftigt har valutaeffekten gjort att nedgången i SEK har varit marginell. Om jag köper aktier i ett amerikanskt bolag när USD står högt, då får jag räkna med att direktavkastningen sjunker räknat i SEK om USD/SEK-kursen sjunker och utdelningen står stilla. 

Vi antar ett exempel där aktier i ett bolag köps då aktiekursen är 50 USD. Valutakursen är 10 SEK för en USD. En aktie i bolag kostar alltså 500 SEK. Bolaget delar ut 4 USD/år (40 SEK), vilket gör att direktavkastningen i nuläget är 8 % (4 USD/50 USD alternativt 40 SEK/500 SEK). Om USD-kursen försvagas till 8 SEK för en USD innebär det att utdelningen i SEK minskar till 32 SEK (4 USD*8 SEK). Direktavkastningen på den ursprungliga investeringen blir alltså 6,4 % i SEK räknat (32 SEK/500 SEK). 

Hur jag tänker kring valutaeffekten

Går det att förutse valutakurserna? Nej. Kollar jag hur valutorna utvecklas? Ja. Att spekulera i valutakursutvecklingen är förmodligen ännu svårare än att spekulera i aktiekurser. Jag väljer att inte lägga allt för mycket fokus på valutakurserna, men självklart är det mycket mindre lockande att investera i exempelvis kanadensiska aktier när aktiekursen gått upp 10 % i år plus att CAD/SEK-kursen har stärkts med 8 %, jämfört med om fallet vore omvänt. 

Jag investerar löpande under flera år och kommer köpa aktier i både upp- och nedgång både vad gäller aktiekurser och valutakurser. Valutakurserna påverkar givetvis även bolagens verksamhet. Ett svenskt bolag som har lån och gör inköp i USD drabbas negativt, medan ett svenskt bolag som har en stor del av försäljningen i USD påverkas positivt, om USD blir dyrare. Samtidigt kan företag använda sig av olika typer av finansiella instrument för att hedgea sig mot valutakursförändringar. Sammantaget anser jag att det blir väldigt svårt att räkna på hur det påverkar mina utdelningsaktier, och väljer därför att inte fokusera allt för mycket på valutakurserna. 

OBS! Gör alltid din egen analys! Utdelningar kan både sänkas och slopas helt, de är ALDRIG garanterade 



Påverkas du mycket av valutakurser när du väljer vilken aktie du ska investera i? 


/InkomstInvesteraren





Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

100 000 kr i utdelningar!

Utdelningsutveckling januari 2021 till november 2022

10 000 kr i utdelningar 2023