Fortsätt till huvudinnehåll

Dogs of "the InkomstInvesterarens bevakningslista" - Aktierna med högst direktavkastning

Dogs of "the InkomstInvesterarens bevakningslista" - Aktierna med högst direktavkastning


Dogs of the Dow är en välkänd investeringsstrategi som innebär att man köper de 10 aktier som vid årsskiftet har högst direktavkastning i indexet Dow Jones Industrial Average. Eftersom direktavkastningen är en funktion av utdelningen på årsbasis i relation till aktiekursen har dessa bolags kurser oftast tagit mycket stryk under det gångna året, vilket har gjort att direktavkastningen är hög, snarare än att utdelningen per aktie ökat kraftigt. 

2023 års Dogs of the Dow blev dessa 10 bolag (direktavkastning vid nyår och vilken av mina 16 kategorier av utdelningsaktier de tillhör):
  • Verizon - 6,62 % - Teleoperatör
  • Dow Inc* - 5,56 % - Industri
  • Intel - 5,52 % - Teknologi
  • Walgreens Boots Alliance - 5,14 % - Hälsa
  • 3M - 4,97 % - Industri
  • IBM - 4,68 % - Teknologi
  • Amgen - 3,24 % - Hälsa
  • Cisco Systems - 3,19 % - Teknologi
  • Chevron - 3,16 % - Energi, Råvaror, Allmänytta
  • JPMorgan Chase - 2,98 % - Bank, Finans, Försäkring
*Ja, det finns ett kemiteknikföretag som faktiskt heter Dow Inc som råkar vara med bland årets Dogs of the Dow. 



Nu har redan fyra veckor på det nya året gått, vilket gör denna lista mindre aktuell. Men när jag kollar hur det såg ut i min bevakningslista den 30 december, alltså 2022 års sista handelsdag, var det nedanstående tio utdelningsaktier som hade den högsta direktavkastningen, vilket kanske kan sägas vara min egen version av Dogs of the Dow. 
  1. Office Properties Income Trust - 16,20 % - REIT
  2. Dividend 15 Split Corp* - 15,83 % - Split Share
  3. CorEnergy Infrastructure Trust Inc Preferred share - 15,79 % - Preferens
  4. Via Renewables inc - 13,89 % - Energi, Råvaror, Allmännytta 
  5. Triplepoint Venture Growth BDC Corp - 13,72 % - BDC
  6. Ares Commercial Real Estate Corp - 13,07 % - REIT
  7. Goldman Sachs BDC Inc - 12,92 % - BDC
  8. Brandywine Realty Trust - 12,24 % - REIT
  9. SLR Investment Corp - 11,76 % - BDC
  10. Corem Property Group D  - 11,63 % - Preferens
* De flesta Split Share Funds/Corps går sedan några månader tillbaka inte (förhoppningsvis endast tillfälligt) att handla via de två nätmäklarna. 

Jag äger aktier i några av dessa bolag, totalt utgör de dock en väldigt liten del av min portfölj, närmare bestämt 2,7 %. Som jag skrivit många gånger tidigare har jag en väldigt bred diversifiering. 

Direktavkastningen i en likaviktad portfölj av dessa 10 aktier hade vid nyår alltså varit 13,7 %. Dessa aktier får anses ha en betydligt högre risk för utdelningssänkningar, slopad utdelning och kursnedgångar än många andra av mina hundratals utdelningsaktier i min stora bevakningslista. En stor anledning till den höga direktavkastningen är just KRAFTIGA nedgångar under 2022. Risk och avkastning hör som bekant ihop.

Den siffra som "alltid" brukar nämnas är att börsen historiskt stigit med 7-10 % per år. Lite beroende på tidsperiod, land/index och om man räknar med eller utan återinvesterad utdelning. Att dessa aktier skulle ge en direktavkastning på 13,7 % år efter år, alltså mellan 37 % till 96 % mer än vad börsen gett historiskt är inte troligt. Läs mer om risken för utdelningsfällor i inlägget jag publicerade förra lördagen.

Ovanstående är endast en ögonblicksbild som gällde just vid nyår. Sedan dess har börsen stigit och således har troligen även aktiekursen i flertalet av dessa aktier gjort det, vilket gör att direktavkastningen har sjunkit då den beräknas genom att ta utdelningen per år i relation till aktiekursen. 


Har du följt investeringsstrategin Dogs of the Dow någon gång? Hur har det i så fall gått? Finns det någon mening med att äga aktier med VÄLDIGT hög direktavkastning, eller straffar det sig alltid med tiden pga sänkt/slopad utdelning och/eller sjunkande aktiekurser? 

/InkomstInvesteraren 

Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)