Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad


Utdelningssänkningar, slopad utdelning och utdelningsfrekvens

Nu är vi inne i början av mars och de flesta svenska bolag har rapporterat. Vi har fått se flertalet förslag på utdelningshöjningar och även några bonusutdelningar. Men vi har även fått se ett antal förslag på utdelningssänkningar och någon slopad utdelning, vilka är de två största riskerna med min renodlade utdelningsstrategi. Några av de svenska bolagen i min utdelningsportfölj som antingen sänkt eller slopat sin utdelning är: 

  • Electrolux - slopad utdelning
  • Fastpartner A - utdelningen sänks med 77 %
  • Fastpartner D - halverad utdelning
  • Diös - utdelningen sänks med 44 %
  • Fabege - utdelningen sänks med 40 %
  • Peab - utdelningen sänks med 20 %
Eftersom jag har en renodlad utdelningsstrategi har jag minskat mitt innehav i de flesta av aktierna ovan, för att istället investera pengarna i aktier med en attraktivare direktavkastning. Min bevakningslista består av drygt 400 aktier, vilket gör att det i princip alltid går att hitta köpvärda utdelningsaktier. Aktierna ovan står varken för en stor del av portföljvärdet eller utdelningsinkomsterna, men det är såklart synd när utdelningen sänks eller slopas.  

En annan faktor som påverkar utdelningen nu under våren är att allt fler svenska bolag väljer att dela upp sin utdelning på antingen halvårsutdelning eller kvartalsutdelning. Bland annat delar Intrum nu ut 6,75 kr på våren och 6,75 kr på hösten istället för 13,50 kr under våren. Telia har gått från att vara en halvårsutdelare till att nu dela ut vi fyra tillfällen per år. Vi får se om något bolag följer Cibus och SBB så att vi får vår tredje svenska månadutdelaren. :) Det negativa är såklart att man som aktieägare behöver vänta länge på att få utdelningen.   

Utdelningshöjningar, bonusutdelningar och 10 000 kr i utdelning/månad

Det positiva under de första månaderna under 2023 har ändå varit att flera av de svenska bolagen har föreslagit höjd utdelning samt att det även har föreslagits bonusutdelningar i vissa fall, från exempelvis Handelsbanken och Holmen. Några exempel på utdelningshöjningar:  

  • SEB - höjd utdelning med 12,5 %
  • Atlas Copco - höjd utdelning med 21 %
  • Investor - höjd utdelning med 10 %
  • Sandvik - höjd utdelning med 5,2 % 
  • Axfood - höjd utdelning med 5,2 % 


En annan positiv sak jag ser nu när utdelningssäsongen 2023 börjar dra igång är att alla pengar jag har satt i arbete sedan våren förra året verkligen kommer öka mina utdelningsinkomster kraftigt i år. Som exempel kan nämnas att den månad förra våren som jag fick mest utdelningar var april, då jag fick 7 501 kr i utdelningsinkomst. Redan nu är min förväntade utdelning för samma månad i år 10 700 kr. Den kommer öka ytterligare då det är flera nordamerikanska bolag som ännu inte har publicerat sina utdelningsförslag. Eftersom mitt kortsiktiga mål är att min utdelningsportfölj ska generera 10 000 kr per månad är det väldigt inspirerande att inse att det inte kommer dröja länge innan jag får uppleva det för första gången! 

För att öka min utdelningsinkomst följer jag dessa fyra enkla punkter: 
  • Investerat en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investerat en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvesterat utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj



/InkomstInvesteraren  

Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Utdelningar i april: 15 000 kr

100 000 kr i utdelningar!

Utdelningsutveckling januari 2021 till november 2022

10 000 kr i utdelningar 2023