Fortsätt till huvudinnehåll

60 000 kr i utdelning (halvvägs till kortsiktiga målet)

60 000 kr i utdelning (halvvägs till kortsiktiga målet)


Förväntad utdelning 2022

Mitt kortsiktiga mål är att min utdelningsportfölj ska generera 120 000 kr i utdelning/år (brutto), vilket som bekant blir 10 000 kr/månad. 

Nu är det bara en dryg månad kvar på 2022, vilket gör att det med ganska stor säkerhet går att säga hur stora aktieutdelningarna kommer blir i år. När jag kollar på min nätmäklare ser jag att utdelningarna för året kommer beräknas hamna strax över 60 000 kr (brutto), vilket är det samma som hälften av mitt kortsiktiga mål. Det betyder alltså en utdelningsinkomst på i snitt 5 000 kr/månad i år.  


Vad räcker utdelningen till? 

Vad räcker då dessa 5 000 kr till för mig? Jag såg för ett tag sedan en video där utdelningsinkomsterna på ett illustrativt sätt sattes i relation till månadskostnaderna fördelat på olika poster. Jag har försökt skapa något liknande för att se vilka av mina fasta kostnader som har täckts under året av mina passiva inkomster i form av utdelning. Detta visas i bilden nedan där det som är GRÖNT täcks av utdelningen på i snitt 5 000 kr/månad (som utdelningarna i år kommer hamna kring) och det i GULT delvis täcks av utdelningen. Siffran lägst ut till höger är den ackumulerade fasta kostnaden en vanligt månad 2022.  


60 000 kr i utdelning (halvvägs till kortsiktiga målet)

  

Utdelning 2023  - 180 000 kr?!?

Startdatumet för min utdelningsstrategi var början av förra året. Min total utdelning år 2021 var knappt 15 000 kr. Utdelningen för 2022 kommer således landa på ungefär 4 gånger mer, alltså en ökning med 300 %. Det låter lovande, då kommer utdelningen öka med 300 % nästa år också och landa på 180 000 kr, alltså 15 000 kr/månad! 😀 Nej, självklart inte. Ökningen i början är såklart stor rent procentuellt, eftersom ökningen sker från låga nivåer. Det kommer dock bli mycket intressant att se vad utdelningen blir nästa år. Min förhoppning är att utdelningen under någon av de utdelningsintensiva månaderna under våren kommer vara över 10 000 kr. 

Som jämförelse var utdelningen under april och maj i snitt ca 7 400 kr/månad i år medan de var i snitt ca 1 500 kr i april och maj föregende år. Tack vare investering i fler utdelningsaktier genom att föra över en del av lönen varje månad, investera en del av kassan i utdelningsaktier samt att återinvestera utdelningen som löpande kommit in i portföljen i ännu fler utdelningsaktier bör utdelningen nå kunna nå upp i 10 000 kr i april. Det återstår dock att se, kanske ställer fler bolag in utdelningen som Castellum gjorde? En faktor till att utdelningen varit så hög i år är att både USD och CAD stärkts kraftigt under året. Om valutakurserna sjunker kommer det såklart påverka utdelningen nästa år. 


Skatt ISK och KF 2023

Som de flesta nog redan känner till vet vi nu vilken skatt vi kommer betala på ISK och KF för år 2023. Statslåneräntan var 1,94 %, vilket med tillägget på 1 %-enhet innebär att skatteunderlaget blir 2,94 %. Skatteunderlaget beskattas sedan med 30 %. Det betyder att skatten blir 0,882 %, alltså 0,3*2,94 %. En kraftig höjning jämfört med i år då skatten var 0,375 % (golvnivån) och de senaste åren är det absolut, men historiskt är skatten ändå relativt låg. Intressant är att Statslåneräntan var 1,93 % 2022-09-09 för att sedan stiga till som mest 2,26 % 2022-10-28. Lite glad bör vi kanske vara att den sjönk tillbaka till 1,94 %, vilket betyder knappt 0,1 procentenhets lägre skatt 2023, även om 0,1 % inte är så mycket. 


/InkomstInvesteraren 



 

Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)

SVB - skapar köpläge?