Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningar i februari 2023 (+ 90%)

Utdelningar i februari 2023 (+ 90%)

Utdelningen i InkomstInvesterarens utdelningsportfölj har sedan januari 2021 främst ökat tack vare dessa fyra faktorer: 

  • Investerat en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investerat en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvesterat utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj


Utdelningar i februari 2023

Under februari 2023 fick jag in 4 376 kr i utdelningar (brutto). Utdelningen i februari 2022 var 2 304 kr (brutto). Det innebär en ökning med 90 % jämfört med februari 2022I februari 2021, då jag precis startat med min utdelningsstrategi, var utdelningen 146 kr. 


60 % av mina fasta månadskostnader täcks av utdelningen

Februari månads utdelningar på 4 476 kr motsvarar 45 % av mitt kortsiktiga utdelningsmål som är att min utdelningsportfölj ska generera 10 000 kr/månad i snitt i utdelningar. Det är även intressant att se hur många samt hur stor del av februari månads fasta kostnader på 7 205 kr som täcks av februari månads utdelning. Även om jag självklart återinvesterar utdelningen är det intressant att se vad månadens utdelning i teorin hade kunnat betala för räkningar. I tabellen nedan har jag INTE räknat med amortering, mat eller nöjen/sällanköp och liknande, vilket betyder att jag självklart gör av med ett antal tusenlappar ytterligare varje månad utöver nedan. Av kostnaderna i tabellen täcker utdelningen på 4 476 kr i februari 2023 alltså 60 % av de fasta kostnaderna i kronor räknat eller 16 av 18 av dem om man istället räknar i antal. 


Månadskostnader ackumulerat under januari 2023. Grönt = månadens utdelningar täcker hela kostnaden. Gult = månadens utdelningar täcker kostnaden devlvis. Rött = månadens utdelningar täcker inte kostnaden. 

Största utdelarna i min portfölj under februari 2023

De fem aktierna som gav mig mest i utdelning under februari 2023 var följande: 
  • British American Tobacco PLC
  • Omega Healthcare Investors Inc
  • Verizon Communications Inc
  • Fastpartner D (meddelade nyligen att de halverar utdelningen)
  • Universal Corp 
Utdelningarna från dessa fem bolag stod för 18,4 % av mina totala utdelningar under februari. Jag har en väldigt diversifierad utdelningsportfölj med aktier i samtliga av mina 16 kategorier av utdelningsaktier, vilka går att se i bilden längst uppe till höger. 

Portföljutveckling februari 2023

Mitt fokus som inkomstinvesterare är utdelningarna, men självklart är portföljutvecklingen också intressant att se. Under februari sjönk utdelningsportföljen med 1,9 %. Min portfölj har nedan geografiska fördelning, vilket gör det svårt att ha ett perfekt jämförelseindex. Därför har jag några olika som jämförelse.  
  • USA: 35 %
  • Sverige: 35 %
  • Kanada: 15 %
  • Norge, Finland och Danmark: 8 %
  • Övriga Europa: 7 %





Var februari en bra utdelningsmånad för dig?


/InkomstInvesteraren  

Kommentarer

Populära inlägg

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Utdelningar i januari 2023 - STARK utdelningsstart på året!

10 000 kr i utdelningar 2023

Månadsutdelare, kvartalsutdelare, halvårsutdelare och årsutdelare – (utdelningsfrekvensen)

De 10 bästa utdelningsaktierna 2022