Fortsätt till huvudinnehåll

2-årsjubileum för min utdelningsportfölj!

2-årsjubileum för min utdelningsportfölj!

Jag köpte de första aktierna i min utdelningsportfölj den 10 februari 2021 - vilket betyder att det är 2-årsjubileum idag för min renodlade utdelningsstrategi!


Den 10:e februari var alltså startdatumet för min renodlade utdelningsstrategi där fokus är aktier med en lite högre direktavkastning kombinerat med en väldiversifierad portfölj utifrån kategorier av bolag, länder och valutor. Uppe till höger syns de 16 olika kategorierna jag delar in mina utdelningsaktier i. I nuläget består min utdelningsportfölj av ett hundratal utdelningsaktier där den geografiska fördelningen är ungefär:
  • USA: 35 %
  • Sverige: 35 %
  • Kanada: 15 %
  • Norge, Finland och Danmark: 8 %
  • Övriga Europa: 7 %
Mitt arbete började dock några månader tidigare då jag sökte runt efter intressanta utdelningsaktier. Som mest hade jag bortåt 700 utdelningsaktier i min bevakningslista. Efter det gick jag med hjälp av Börsdata.se (ingen reklam, men jag har haft väldigt mycket nytta av det)) igenom var och en av utdelningsaktierna och studerade bland annat utdelningshistoriken och kursutvecklingen, både 5 år, 10 år och 20 år tillbaka om det gick. Genom att göra det kunde jag rensa borde de bolag som hade negativ utdelningstillväxt och/eller negativ kurstillväxt, lite grovt förklarat. Självklart gjordes en del undantag om det ansågs relevant. Det resulterade till slut i de drygt 400 utdelningsaktierna som nu finns i min stora bevakningslista som även är uppdelad på 16 mindre bevakningslistor utifrån mina 16 kategorier av utdelningsaktier, för att det ska vara enklare att ha en överblick. 

Det har varit två minst sagt händelserika år. 2021 var ett starkt börsår medan 2022 var ett år där börsen sjönk kraftigt. Varje vecka (nästan varje dag) under de senaste två åren har har jag investerat nya pengar i ännu fler utdelningsaktier för att öka min framtida utdelningsinkomst och genom det fått uppleva hur utdelningstrenden stadigt ökat månad för månad. Jag har investerat en del av lönen, en del av kassan samt återinvesterat den utdelning jag fått. Utdelning får jag numera in flera gånger i veckan på mitt konto, med tanke på det stora antalet innehav jag har samt att en majoritet är nordamerikanska aktier , vilket innebär att de delar ut pengar kvartalsiv eller till och med månadsvis.  

Utdelningsutveckling de senaste två åren


Portföljutveckling senaste två åren


Portföljutveckling den 10/2-21 till 9/2-23

De 10 största innehaven per den 10 feb 2023

  • Main Street Capital Corp
  • Realty Income Corp
  • Investor B
  • Tele2 B
  • Cibus Nordic Real Estate
  • Telenor
  • SBB B
  • Intrum 
  • JM
  • Swedbank A

De här 10 innehaven utgör totalt 11,5 % av min utdelningsportfölj. 

Total utdelning under de här två åren 

83 594 kr, vilket ger ett snitt på 3 483 kr/månad. 

De 10 bolagen som har delat ut mest under dessa två år

  • Ares Capital Corp
  • Global Dividend Growth Split Corp
  • E Split Corp
  • Main Street Capital Corp
  • British American Tobacco PLC
  • SLR Investment Corp
  • Tele2 B
  • Dividend 15 Split Corp
  • Clas Ohlson B
  • Altria Group Inc

Utdelningen från de här 10 innehaven utgör totalt 12,8 % av min totala utdelningsinkomst under de här två åren. 


/InkomstInvesteraren 

Kommentarer

Populära inlägg

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Utdelningar i januari 2023 - STARK utdelningsstart på året!

10 000 kr i utdelningar 2023

Månadsutdelare, kvartalsutdelare, halvårsutdelare och årsutdelare – (utdelningsfrekvensen)

De 10 bästa utdelningsaktierna 2022