Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningsaktie i fokus: REALTY INCOME CORP

Utdelningsaktie i fokus: REALTY INCOME CORP

Inledning till denna serie av inlägg 

Det här är det första inlägget i en serie inlägg som jag kallar Utdelningsaktie i fokus där jag i varje nytt inlägg kommer skriva kortfattat om en av alla utdelningsaktier jag bevakar. Inläggen i denna serie kommer fokusera på just utdelningen. 

Mina 16 bevakningslistor består av totalt drygt 400 utdelningsaktier, från ett flertal olika länder. Majoriteten är svenska, amerikanska och kanadensika utdelningsaktier. Vissa europeiska aktier, då främst nordiska, återfinns också. Från början hade jag betydligt fler utdelningsaktier än det i mina bevakningslistor, men efter att ha studerat utdelningshistoriken, kurshistoriken med mera har jag sållat fram dessa drygt 400 utdelningsaktier som jag anser är intressanta för mig som inkomstinvesterare. De 16 kategorierna jag har delat upp aktierna i, för att det ska bli mer hanterbart och överskådligt, går att se i bilden nedan och återfinns även uppe till höger. 

Mina 16 bevakningslistor består av totalt drygt 400 utdelningsaktier, från ett flertal olika länder. Majoriteten är svenska, amerikanska och kanadensika utdelningsaktier.
Mina 16 kategorier av utdelningsaktier 

Även om det går någorlunda lätt att hålla koll på bolagen tack vare min uppdelning på dessa 16 kategorier kommer jag, dels för min egen skull och förhoppningsvis som inspiration för någon annan utdelningsintresserad, sammanfatta det viktigaste för var och en av dessa utdelningsaktier. Det kommer inte vara någon analys, utan mer information om bolaget, dess utdelningshistorik och annan främst utdelningsorienterad information. Hoppas att någon mer utdelningsintresserad aktieinvesterare kan få inspiration av dessa inlägg! 

Som utdelningsinvesterare föll valet ganska lätt på att den första aktien jag skriver om i denna serie av inlägg ska vara Realty Income Corp. Troligen har de flesta redan kommit i kontakt med bolaget, om man någon gång sökt runt på nätet efter utdelningsaktier eller för den delen på månadsutdelare. De titulera sig trots allt som "The Monthly Dividend Company". 

Om du tycker att det är någon mer information, främst relaterad till utdelningen, som kan vara intressant att ha med i dessa inlägg, så är det bara att kommentera nedan! :) Varje gång jag gör ett nytt inlägg i den här serien, "Utdelningsaktie i fokus", kommer det inlägget även gå att hitta under respektive kategori ute till höger. Exempelvis kommer detta inlägg gå att hitta under "Utdelningsaktier - REIT". Samtliga inlägg i denna serie kommer även gå att hitta under "Utdelningsaktie i fokus - samtliga inlägg" ute till höger. 

Då börjar vi med premiärinlägget nedan i min serie Utdelningsaktie i fokus



Utdelningsaktie i fokus: REALTY INCOME CORP 



Vad gör Realty Income?

Realty Income är en REIT, vilket står för Real Estate Income Trust. Bolaget äger och förvaltar en stor mängd fastigheter och får genom det in hyra från sina hyresgäster. De fem största hyresgästerna är Dollar General, Walgreens, 7-Eleven, Dollar Tree och FedEx. Bolaget har varit börsnoterat sedan 1994 och äger 11 700 fastigheter, där den absoluta majoriteten finns i USA. Realty Income är en av endast ett fåtal REITs som har uppnått statusen utdelningsaristokrat, vilket innebär att de har höjt utdelningen varje år under minst 25 år.   


Vilken ticker har Realty Income? 

O. Ja, bara ett "O". På Kronan Till Miljonens blogg har jag läst att det tydligen beror på att det påminner om ett mynt, alltså en flört med oss utdelningsinvesterare. ;) Där finns en även en längre analys av Realty Income Corp för den som är intresserad. 


Vilket land är Realty Income listat i?





Vilken valuta handlas Realty Income i?

  • USD

Vilken av mina 16 kategorier av utdelningsaktier tillhör Realty Income?

  • REIT

Vilken utdelningshistorik har Realty Income haft de senaste 20 åren?

Realty Income utdelningshistorik

Källa: Börsdata.se och Realty Incoms hemsida 


Hur många år har Realty Income höjt utdelningen?

  • 29 år

Vilken utdelningstillväxt har Realty Income haft per år de senaste 3, 5, 10 respektive 20 åren?

  • 3 år: 2,7 %
  • 5 år: 3 %
  • 10 år: 5,18 %
  • 20 år: 4,81 %


Vilken utdelningsfrekvens har Realty Income?

  • Månadsvis 


Vilken direktavkastning har Realty Income?

  • I skrivande stund, den 6 jan 2023 är direktavkastningen 4,68 %. 

Hur många ägare har Realty Income på Avanza?

  • 9 705 (av alla de utländska utdelningsaktierna jag har i mina bevakningslistor är det här en av de med flesta antal ägare) 

Vilken kursutveckling har Realty Income haft de senaste 10 åren?

Här nedan visas kursutvecklingen de senaste 10 åren, i det här fallet från 1 jan 2013 till idag 1 jan 2023. Jämförelseindex är Ljusgrön: OMXS All Share Cap GI, Orange: DJ USA och Blå: DJ World Index. Kursen har stigit från ca 41 USD till 64 USD, vilket betyder: 

  • 56 % avkastning på 10 år
  • 4,55 % genomsnittlig avkastning/år under de senaste 10 åren   

Realty Income är en REIT. Realty Incomes ticker är "O". Realty Incomes utdelningshistorik de senaste 20 åren. Direktavkastning för Realty Income 5 %.
Källa: Avanza
 

Var hittar jag mer information om Realty Incomes utdelningshitorik?

Realty Income Corp's hemsida finns en hel del information om utdelningshistoriken och om bolaget. Själv använder jag mig av Börsdata för att studera nyckeltal som bolagens utdelningshistorik, vilket jag starkt kan rekommendera.

5 snabba utdelningsfakta om Realty Income

Realty Income är en REIT. Realty Incomes ticker är "O". Realty Incomes utdelningshistorik de senaste 20 åren. Direktavkastning för Realty Income 5 %.


OBS! Inget av det jag skriver är någon rekommendation. Aktier kan både öka och minska i värde. Utdelningar är aldrig garanterade. Gör alltid din egen analys!   


Äger du Realty Income och vad har du för tankar om aktien ur ett utdelningsperspektiv? 


/InkomstInvesteraren 

 

Kommentarer

Populära inlägg

Utdelningsaktie i fokus: MAIN STREET CAPITAL CORP

Månadsutdelare, kvartalsutdelare, halvårsutdelare och årsutdelare – (utdelningsfrekvensen)

Dagens utdelningsförslag - 20 januari

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)

Utdelningar v.45