Fortsätt till huvudinnehåll

Fördubbla utdelningsinkomsten - så enkelt är det

Fördubbla utdelningsinkomsten - så enkelt är det

Rubriken är självklart formulerad med glimten i ögat. ;)

Det finns givetvis inget enkelt sätt att fördubbla sin utdelningen. "Ta ett lån motsvarande portföljvärdet och dubbla portföljstorleken skulle kunna vara ett sätt" **OBS! - SKÄMTAR!** 

Det INNEBÄR SJÄLVKLART VÄLDIGT STORA RISKER! Att ta lån för att investera är INGET JAG REKOMMENDERAR! Om portföljvärdet faller med 50 % är hela det egna kapitalet förlorat och det som återstår är HELA LÅNET. Istället för att ha byggt upp en utdelningsportfölj som genererar exempelvis 5 000 kr per månad sitter man med ett dyrt lån som kanske kostar 5 000 kr per månad istället, och ALLA PENGAR MAN HADE FRÅN BÖRJAN ÄR FÖRLORADE!

För mig som är en inkomstinvesterare är det just utdelningarna jag är intresserad av, vilket är anledningen till min utdelningsstrategi som går ut på att fokusera på aktier med lite högre direktavkastning i kombination med en väldiversifierad portfölj. Om aktiekursen stiger kraftigt i något av mina innehav eller i någon av de aktierna jag har i mina bevakningslistor blir jag mindre intresserad av att investera mina pengar i den aktien, då direktavkastningen som bekant då sjunker. 

Direktavkastningen ökar när aktiekursen sjunker och minskar när aktiekursen stiger. Nedan beskriver jag hur jag har agerat vid några tillfällen de senaste åren när enskilda aktier i min utdelningsportfölj stigit bortåt 100 % (i ett fall närmare 150 %), för att öka min utdelningsinkomst. Normalt har jag en buy and hold-strategi där jag inte bryr mig nämnvärt om varken enskilda innehavs kursutveckling eller utdelningsportföljens utveckling. Jag tycker dock att det ibland finns fall då det mest rationella är att sälja av aktier i syfte att öka utdelningsinkomsten i portföljen. 

Såhär fördubblar man utdelningsinkomsten. Inkomstinvesterarens sätt att öka den passiva inkomsten från aktier för att öka kassaflödet.

Sälja när kursuppgången är stor

Det finns en stor fördel med att aktiekurserna stiger väldigt mycket i vissa av mina innehav, eftersom de pengarna då kan användas till att allokeras om till aktier som inte utvecklats lika bra och därför har högre direktavkastning och genom det "boosta" utdelningsinkomsten. Som alltid är aktier förknippade med risk så det är ingen garanti att de aktier man allokerar om till kommer bibehålla sin utdelningen och har man otur sjunker utdelningen. Men låt oss se hur jag tänker och praktiskt har tillämpat denna metod några gånger under de senaste två åren för att öka min utdelningsinkomst. 

Ett exempel på hur det kan se ut

Sälj aktier som stigit (omotiverat) mycket

Det handlar helt enkelt om att sälja de aktier som stigit (omotiverat) mycket och för de pengarna köpa aktier i bolag där kursen inte stigit speciellt mycket, stått stilla eller till och med sjunkit. Om vi antar att jag har 1 000 kr och investerar i en aktie med en direktavkastning på 4,5 % är min årliga utdelningsinkomst 45 kr. Sedan stiger aktiekursen kraftigt, i SEK räknat, vilket gör att aktiekursen efter 1 år har gått upp med 80 % i SEK. Då kommer direktavkastningen, förutsatt samma utdelning/aktie, att ha minskat till 2,5 % för den som nu köper aktien på börsen. Den som nu, 1 år efter att vi köpte aktien, väljer att investera sina pengar i den här aktien får alltså en direktavkastning som är 44 % lägre jämfört med för ett år sedan. 

Värdeuppgången i relation till utdelningen

En investering på 1 000 kr gav från början 45 kr i utdelning. 1 år senare är den investeringen värd 1 800 kr eftersom aktiekursen stigit med 80 % och innehavet ger fortfarande 45 kr i utdelning per år. När ett av mina innehav har stigit kraftigt tycker jag att det är viktigt att räkna på hur många års utdelningar värdeuppgången motsvarar, för att utvärdera om det är motiverat att hyvla av en del av innehavet eller till och med sälja allt

Eftersom jag investerar i aktier för att få en utdelningsinkomst är det just det kassaflödet i form av utdelningsinkomsten som är det viktiga.

För mig är utdelningsinkomsten det viktiga - inte kurstillväxten

Eftersom jag är en inkomstinvesterare är mitt fokus aktier med utdelning för att få en utdelningsinkomst. Det är just kassaflödet i form av utdelningsinkomsten som är det viktiga, inte att aktierna stiger kraftigt så att jag kan sälja med vinst. I det här fallet motsvarar kursuppgången på 800 kr närmare 18 års utdelningar på 45 kr/st. Egentligen måste vi ta hänsyn till utdelningstillväxten, men samtidigt måste vi även diskontera den framtida utdelningen till nuvärde. Om vi antar att dessa två tar ut varandra så kommer kursuppgången just nu motsvara 18 års utdelningar.

800 kr idag vs 45 kr/år varje år framöver

Förenklat ser jag det på det här sättet. Jag investerar i en aktie för att få en passiv utdelningsinkomst. När jag investerar mina 1 000 kr räknar jag med att få 45 kr i år. Om vi antar att utdelningstillväxten har varit 5 % och vi antar att det fortsätter i samma takt beräknar jag att jag kommer få 47,25 kr nästa år, 49,51 kr om två år, om tre år 52,09 kr och så vidare. Nuvärdet av dessa utdelningar är självklart lägre, med tanke på räntan och risken. Redan efter 1 år kan jag sälja aktien och få 800 kr redan nu, istället för att eventuellt få 45 kr/år framöver i utdelning. Att få samma summa i utdelningar skulle ta nästan 20 år. Allt som har med framtiden innebär en osäkerhet. Bara för att ett bolag höjt utdelningen varje år under många år är det inte en garanti för att det kommer fortsätta, som vi exempelvis såg i fallet med Castellums slopade utdelning.  

Fördelen med att ha en stor bevakningslista

Fördelen med att ha så många aktier i sin bevakningslista som jag har, över 400 st, är att det alltid finns ett eller flera bolag som jag anser är köpvärda och som har en relativt hög direktavkastning. Det kan exempelvis vara för att de gått ner på grund av en tillfällig händelse eller är i en viss kategori (av mina 16 olika kategorier längst uppe till höger) som inte är så populära eller till och med lite bortglömd för tillfället. Om vi antar att det finns en aktie som har 6,5 % i direktavkastning och inte har rört sig något under det året då aktien ovan steg med 80 %, anser jag att detta kan vara ett intressant alternativ att sälja aktien som stigit kraftigt och allokera om till den andra aktien med 6,5 % i direktavkastning för att öka utdelningsinkomsten.  

160 % ökning i utdelningen

I det här exemplet har de ursprungliga 1 000 kr investerats i en aktie med 4,5 % i direktavkastning, vilket ger 45 kr i utdelningsinkomst per år. Om de ursprungliga 1 000 kr istället hade investerats till direktavkastningen 6,5 % hade de genererat 65 kr i utdelning per år. Eftersom de 1 000 kr investerades i en annan aktie som nu stigit med 80 % har det innehavet ökat till 1 800 kr. Om man behåller aktien kommer utdelningen givetvis fortfarande vara 45 kr. Om aktien istället säljs kommer de 1 800 kr kunna investeras i aktien med den högre direktavkastningen på 6,5 %. Det betyder att utdelningsinkomsten nu blir 117 kr, alltså hela 160 % mer jämfört med de 45 kronorna man får i utdelning om man behåller aktierna som stigit med 80 %. 

Exempel på utdelningsaktier jag sålt efter kraftiga uppgångar

Några fall där jag sålt utdelningsaktier som har stigit kraftigt för att placera pengarna i aktier med högre direktavkasting och därigenom mer än fördubbla utdelningsinkomsten: 
  • SpartanNash Co +93 %
  • Shaw Communications +58 % (Bud)
  • Sempra Energy + 82 %
  • Valero Energy + 94 %
  • Gladstone Land + 148 %




Snitt +95 %

Det har inte i något av dessa fall fem fall rört sig om några större belopp i kronor vill jag vara tydlig med. Det är istället den procentuella uppgången i SEK som har varit stor, i snitt för dessa fem aktier 95 %. Nu väljer jag ut de aktierna som stigit väldigt mycket, givetvis har jag många aktier som också backat mycket, för att nyansera bilden lite. 

Återinvestera i aktier som utvecklats sämre

De pengar jag har fått efter dessa fem försäljningar har jag sedan investerat i andra aktier som inte har utvecklats lika bra och som därför har en högre direktavkastning. Om vi antar att aktierna ovan hade en genomsnittlig direktavkastning på 5 % när jag köpte mina aktier har den nu sjunkit till 2,56 %, eftersom kurserna i snitt stigit med 95 %. (En del av värdeuppgången är kopplad till den stärkta USD:n, men här bortser vi för enkelhetens skull från det). 

Om jag investerade 1 000 kr i varje aktie har jag totalt investerat 5 000 kr, vilket ger mig 250 kr i utdelningar under året. Värdet är nu 9 750 kr när aktierna i snitt stigit med 95 %, vilket alltså motsvarar 19 års utdelningar (ingen hänsyn tagen till utdelningstillväxt eller nuvärdesberäkning). De säljs därför och dessa pengar investeras sedan i andra aktier som inte utvecklats lika bra eller som generellt har en högre direktavkastning och som vi antar har en genomsnittlig direktavkastning på 6,5 %. Det leder till att utdelningsinkomsten nu blir 634 kr på de investerade 9 750 kr, att jämföra med 250 kr om de ursprungliga aktierna inte hade sålts och pengarna därför inte hade allokerats om. Det betyder att utdelningsinkomsten på dessa 9 750 kr har ökat med 384 kr, vilket är en ökning med över 150 %.  

Risker med denna metod

Ett av de vanligaste misstagen man gör som investerare är att sälja vinnarna och behålla förlorarna. Det är kanske precis det som ovanstående är ett exempel på. I en del fall kommer absolut aktiekursen kunna stiga ytterligare 20 %, 50 % eller till och med 100 %, även fast de redan stigit kraftigt. Även om vart och ett av mina innehav inte är jättestort säljer jag sällan av hela innehavet trots en kraftig uppgång. Men det har, precis som jag beskriver ovan, hänt att jag gjort det trots att jag i grunden har en buy and hold-strategi. Kanske kommer min utdelningsportfölj efter tillräckligt många år endast bestå av "förloraraktier" för att jag har sålt de aktierna som utvecklats väl? Förhoppningsvis inte, då jag trots allt sällan säljer av innehav. 

Det är självklart ingen garanti att utdelningen i aktien man köper för pengarna man får efter att ha sålt en vinnaraktie kommer betalas ut varje år i framtiden. Den kan såklart både sänkas och slopas, så att det i en del fall egentligen hade varit bättre att behålla aktien som har stigit mycket. Kanske är det en risk att man säljer vinnaraktier och investerar dessa pengar i aktier som senare visar sig vara rena utdelningsfällor, som jag skrev om igår. Som vanligt är ett skydd mot detta att diversifiera genom att för pengarna försäljningen av vinnaraktien/erna genererar investera i ett flertal olika aktier, gärna i flera olika av de 16 kategorierna av utdelningsaktier. 

När uppgången beror på ett bud, som i fallet med Shaw Communications ovan, brukar jag sälja allt. Under de två åren jag har byggt upp min utdelningsportfölj har det kommit bud på ett flertal av mina innehav. Det aktier som lämnat min portfölj på grund av bud går att läsa om här

Genom att jag har sålt aktier där kursuppgången varit väldigt stor har jag kunnat följa min investeringsstrategi som inkomstinvesterare, vilken handlar om att investera i utdelningsaktier med lite högre direktavkastning i syfte att generera en passiv utdelningsinkomst. De pengar jag har gjort i vinst på de aktier jag sålt plus den ursprungliga investeringen har omgående satts i arbete i andra aktier för att ge mig större framtida utdelningsinkomster. På det sättet är min förhoppning att snabbare nå 10 000 kr/månad i utdelningsinkomst, vilket är mitt kortsiktiga mål.  


Håller du med om att det finns de tillfällen, exempelvis efter kraftiga uppgångar i enskilda aktier, då det är rätt att sälja enskilda utdelningsaktier för att kunna investera de pengarna i aktier som utvecklats sämre och har en högre direktavkastning och genom det öka utdelningsinkomsten, även om man avser att äga aktierna "för evigt"? 


/InkomstInvesteraren  

Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)