Fortsätt till huvudinnehåll

Ekonomipoddar jag lyssnar på

Ekonomipoddar jag lyssnar på




Det finns många intressanta och underhållande ekonomipoddar jag lyssnar på varje vecka. Det är alltid lärorikt att lyssna på poddar inom ekonomiområdet tycker jag för att hålla mig uppdaterad och få tips och idéer på aktier och hur man kan tänka gällande sin privatekonomi.  

Här nedan listar jag de 5 ekonomipoddar jag lyssnar på varje vecka samt 7 andra ekonomipoddar jag lyssnar på lite mer sporadiskt. För den som är intresserad av aktier, sparande, börsen och privatekonomi kommer nog de flesta av dessa vara välbekanta poddar. Kanske är det någon som hittar en ny intressant podd att lyssna på bland de jag listar nedan!  



Ekonomipoddar jag lyssnar på under en vanlig vecka: 

  • Sparmakarna - En podd där vi får följa en familjs privatekonomiska vardag, där vi bjuds på många tips och mycket inspiration kring det mesta inom privatekonomi. Som poddskaparna själva skriver vill de inspirera till ekonomisk frihet genom ett långsiktigt sparande. Väldigt intressant med en podd där vi får följa privatpersoners ekonomiska resa, till skillnad från de flesta andra poddar inom ekonomiområdet. Även intressanta intervjuer kopplat till investeringar och privatekonomi förekommer. Kommer ut på måndagar. 
  • Sparpodden - Nordnets egen podd om sparande, aktier, fonder och investeringar. I varje avsnitt gästas podden av allt ifrån förvaltare, VD:ar, politiker och investerare. Sedan några månader tillbaka är det Nordnets nya investeringscoach Ara Mustafa som leder Sparpodden. Kommer ut på onsdagar. 
  • Börspodden - Behöver troligen ingen närmare beskrivning. Johan och John, som är daytraders, bjuder varje vecka på ett fullspäckat avsnitt om det senaste på aktiemarknaden. De diskuterar aktier, börsnyheter och drar sig inte för att vara kritiska när så behövs. Ibland har de med en gäst, vilket alltid brukar vara extra lyssningsvärda avsnitt. Kommer ut på onsdagar. 
  • Avanzapodden - Avanzas egen podd med deras sparekonom Nicklas Andersson, mer känd som Investeraren. Den gästas oftast av någon företagsrepresentant, politiker, förvaltare eller Johanna Kull som numera är hållbarhetsansvarig på Avanza. Kommer ut på torsdagar/fredagar.
  • Analyspodden - DI's egen podd om börsen och marknaden. Det är lite olika uppställning i podden varje vecka, vilket gör att fokus ämnet i podden skiftar från vecka till vecka. I varje avsnitt pratar de om aktuella börshändelser under veckan som gått, går igenom några aktuella aktiecase samt vilka makrohändelser som kommande vecka bjuder på. Kommer ut på fredagar. 

Dessa poddar kommer ut med ett ganska jämnt mellanrum under veckans dagar, som synes ovan, vilket gör att jag aldrig behöver vänta speciellt länge på ett nytt avsnitt att lyssna på! :) 

Ekonomipoddar jag lyssnar på lite mer sporadiskt

  • Kapitalet - Oftast väldigt intressanta avsnitt där podden tar upp lite annorlunda ämnen inom ekonomi. 
  • Marknaden - Hette tidigare Affärsvärlden Magasin. Varvar intervjuavsnitt med nyhetsavsnitt. 
  • Placerapodden - Placeras (ägs av Avanza) podd täcker in det mesta som har med finansmarknaden att göra. 
  • Kvalitetsaktiepodden - Som namnet antyder handlar podden främst om svenska kvalitetsbolag. En podd jag inte har lyssnat så mycket på, men kommer börja göra det.
  • Börspanelen - Podd med fem författare av olika aktieböcker, däribland Marcus Hernhag som gillar utdelningar. Denna har jag nyligen börjat lyssna på.
  • Dividend Talk - Två europeiska utdelningsinvesterare diskuerar utdelningsaktier, intervjuar andra europeiska utdelningsinvsterare och avhandlar annat kopplat till aktiemarknaden.
  • Finansinstapodden - Några Instagramprofiler inom aktieområdet pratar om aktier och annat inom ekonomi. Bland annat Pengabingen går att höra i podden. Podden hade ett längre uppehåll under större delen av 2022 men nya avsnitt började komma i oktober igen.  

Vilka poddar inom ekonomiområdet lyssnar du på? Har du några tips om intressanta ekonomi-, aktie-, börs- eller till och med utdelningspoddar?


/InkomstInvesteraren 

Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)

SVB - skapar köpläge?