Fortsätt till huvudinnehåll

Utdelningsutveckling januari 2021 till november 2022

Utdelningsutveckling januari 2021 till november 2022

God jul lite i efterskott! :) 

Jag har precis gjort den första uppdateringen på sidan uppe till höger kallad Utdelningsutveckling januari 2021 till idag. Lite längre ner här går det även att se den trevliga utdelningsutvecklingen hittills.

Jag kommer varje månad framöver uppdatera utdelningsgrafen på den sidan samt skriva ett separat inlägg om månadens utdelningar, jämföra med utdelningen samma månad föregående året (snart åren) och skriva lite reflektioner kring utdelningsutvecklingen i min portfölj. 

Utdelningen sedan januari 2021 har ökat tack vare dessa fyra faktorer: 
  • Investerat en relativt stor del av lönen varje månad i fler utdelningsaktier
  • Investerat en del av kassan varje månad i fler utdelningsaktier
  • Återinvesterat utdelningen i ännu fler utdelningsaktier
  • Utdelningstillväxt i en del av utdelningsaktierna i min portfölj

Utdelningsutveckling januari 2021 till idag. Fokus på aktier med hög direktavkastning. Månadsutdelare och kvartalsutdelare samt nordamerikanska aktier


Intressant att notera i grafen är att under januari 2021 fick jag 26 kr i utdelning, vilket var precis innan jag ändrade mitt fokus till inkomstinvestering i form av en väldiversiferad portfölj bestående av utdelningsaktier. Mitt primära fokus är aktier med hög direktavkastning, men en viss andel av portföljen utgörs av aktier med låg direktavkastning och högre utdelningstillväxt. I oktober 2022, vilket hittills är min rekordmånad sett till utdelning, fick jag hela 8 322 kr i utdelning. Nu i november var utdelningen 5 537 kr, vilket jag skrev om här.  



OBS! Inget av ovanstående är några rekommendationer. Gör alltid din egen analys och kom ihåg att utdelningar aldrig är garanterade.


/InkomstInvesteraren 





Kommentarer

Populära inlägg

10 000 kr i utdelningar 2023

Utdelningshöjningar och sänkningar - snart 10 000 kr i utdelningar under en månad

Har redan slagit 2021 års utdelningar

Utdelningar i april: 15 000 kr

De 10 sämsta utdelningsaktierna 2022

Min sparkvot och mitt månadssparande (undvik livsstilsinflation)

Utdelningar i mars (och 30 000 kr under ett kvartal)